Gotovina

De vrijspraak van de Kroatische generaal Gotovina vorige week door het Joegoslavië-tribunaal heeft nogal wat stof doen opwaaien. In Kroatië was men uiteraard uitbundig blij dat volksheld nr 1 weer terug was op nationale bodem. Maar voor Servië was de vrijspraak het zoveelste bewijs dat het tribunaal partijdig en anti-Servisch is. Een grote bijeenkomst met tribunaal-medewerkers stond gepland op 22 november in Belgrado maar werd onmiddellijk na de uitspraak uitgesteld. Ook heeft Belgrado de dossiers van de zaak Gotovina opgevraagd bij het tribunaal. Men gaat nu onderzoeken of Gotovina in Servië vervolgd kan worden. Ook de Kroatisch justitie liet het tribunaal weten geïnteresseerd te zijn in alle Gotovina-stukken. Ik weet niet wat daar de achterliggende idee van is. Misschien hopen zij zo te voorkomen dat de dossiers door historici en anderen worden onderzocht zodra de archieven van het tribunaal worden vrijgegeven.

De verzoeken vanuit de regio zijn begrijpelijk. Wie het vonnis leest ziet dat het een dubbeltje op z’n kant was: het vonnis is een meerderheidsbesluit: twee van de vijf rechters zijn van mening dat Gotovina wel een straf had verdiend. Serge Brammertz, de teleurgestelde aanklager van het tribunaal, vertelde de samengestroomde internationale pers dat hij de dossiers graag laat overbrengen naar de regio zodat lokale rechtbanken zich over de zaak kunnen buigen. Dat lijkt me een uitstekend idee. Zo wordt voorkomen dat de boeken voortijdig gesloten worden.