De EU heeft de Tijdelijke beschermingsrichtlijn geactiveerd waardoor mensen die het conflict in Oekraïne ontvluchten, bescherming krijgen in de lidstaten van de Europese Unie.
© DANIEL LEAL/AFP/Getty Images

Oorlog in Oekraine

Huidige conflicten in een mensenrechtenkader

De lespakketten Kinderen op de vlucht en Vluchten voor de oorlog zijn beiden geschreven vanuit het perspectief van de mensenrechten en kinderrechten. Dat betekent dat er wordt gekeken naar welke rechten er geschonden worden in tijden van oorlog.

De pakketten zijn daardoor goed in te zetten om de invasie van Oekraïne door Rusland bespreekbaar te maken. We hebben nu een speciale lesbrief gemaakt die aansluit op deze lespakketten en hierbij helpt. Daarnaast is het spreekbeurtboekje over over Vluchtelingen in Europa een handige tool voor leerlingen om zich te verdiepen in de situatie van vluchtelingen.

Kom in actie!
Reken maar dat je handen na de les jeuken om in actie te komen. Daarom bieden we twee handelingsperspectieven om met de klas steun te bieden aan mensen die dit nu heel hard nodig hebben.

Je kunt een solidariteitsactie doen voor activist Anna, die ondanks de oorlog in Oekraïne blijft, en dapper strijdt tegen mensenrechtenschendingen. Daarnaast is het ook mogelijk om in actie te komen voor vluchtelingen die verblijven in verschillende opvangcentra  in Nederland.

Pdf van de lesbrief Kom in actie voor Anna! Kom in actie voor vluchtelingen Lespakket Vluchten voor de oorlog Lespakket Kinderen op de Vlucht Spreekbeurtboekje Vluchtelingen

Blijf op de hoogte van alles wat we doen via instagram!