© © Marieke Wijntjes

Kom naar de Mensenrechten Meetup op 17 mei 2019 in Leiden

Vrijheid en gelijke rechten onder druk in Europa?

Mensenrechtenschendingen dat is toch iets van verre landen, zul je denken. Maar vlak om de hoek, gewoon in Europa – waar je deze zomer misschien weer op vakantie gaat – zijn ze aan de orde van de dag. Onafhankelijke nieuwsmedia worden tegengewerkt, maatschappelijke organisaties wordt het werk onmogelijk gemaakt door haatcampagnes en rechters worden massaal vervangen door partijdige functionarissen.

Waar? Op minder dan twee uur vliegen vanaf Schiphol. In Hongarije en Polen. Maar nóg dichterbij huis, gewoon in Nederland kàn zoiets ook gebeuren. Bijvoorbeeld als politici zeggen dat universiteiten, kunstenaars en journalisten het land ten gronde richten. Bij de Europese verkiezingen op 23 mei kun jij kiezen wat voor jou belangrijk is, in Europa en dus ook in Nederland.

In de aanloop naar de Europese verkiezingen word je in de Meetup bijgepraat over mensenrechten in Europa door Eduard Nazarski, directeur van Amnesty Nederland en Júlia Iván, voormalig directeur Amnesty Hongarije. Iván vertelt over het leven en werken in haar geboorteland Hongarije en hoe de haat- en lastercampagnes van de Hongaarse regering haar het werk onmogelijk maakten. ‘ We worden afgeschilderd als zondebokken en staatsvijanden.’

Verder vertellen onder meer Liesbeth Zwartelé en Marianne Reijnhoudt van Amnesty Leiden hoe je zelf wat kunt doen voor mensenrechten en is er een optreden van spoken-word-artiest Elten Kiene. De presentatie is in handen van Lynn Zebeda.
Na afloop van de Meetup blijven de sprekers nog even hangen om met jullie verder te praten.

Toegang is gratis na aanmelding.

datum: Vrijdag 17 mei 2019
tijd: 20.00-22.00