Actie voor vrouwendag (8 maart)

Rond 8 maart voeren we actie voor een betere wet tegen verkrachting

Slachtoffers van verkrachting worden in Nederland onvoldoende beschermd. Zeventig procent ‘bevriest’ van angst en kan zich daardoor niet verzetten. Volgens de wet ben je dan niet verkracht, omdat bewijs van dwang ontbreekt. Dat moet veranderen. De wet moet gebaseerd zijn op het gebrek aan instemming, niet op de aanwezigheid van dwang.

Een nieuw veelbelovend wetsvoorstel moet daar eindelijk verandering in brengen, maar dit is nog steeds niet naar de Tweede Kamer gestuurd en de minister gaf eerder aan deze wet pas in 2024 (!) te willen gaan implementeren. Zo lang kunnen we niet wachten!

De actie

1. We verzamelen handtekeningen op een petitie waarin we de politiek oproepen zo snel mogelijk een wet aan te nemen die alle seks zonder instemming noemt wat het is: verkrachting.
  2. We hebben ook flyers die je kunt uitdelen en posters met daarop een qr-code die leidt naar de online-petitie met dezelfde oproep: onze Ja-Muur. We vragen mensen daar hun foto en/of steunbetuiging achter te laten.

De materialen

• Je kunt hieronder materialen bestellen voor je eigen actie. We zullen ze vanaf eind februari versturen.
Bestelformulier
Adresgegevens
Aantal petities, op 1 vel kunnen 10 handtekeningen
Aantal posters (A3)
Aantal sets flyers om uit te delen, 1 set bevat 20 flyers
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.