Ghina Ahmad Wadi
© Privéfoto

Syrië: 10-jarig meisje geëvacueerd uit belegerd gebied voor spoedoperatie

Een 10-jarig Syrisch meisje werd eergisteren geëvacueerd uit de belegerde stad Madaya voor een spoedoperatie. Ze was ernstig gewond geraakt door sluipschutters van de Syrische regeringstroepen toen ze medicijnen voor haar moeder wilde kopen.

Ghina Ahmad Wadi werd geraakt in haar linkerdij, waardoor ze een complexe botbreuk opliep waarbij een zenuw werd beschadigd. In het veldhospitaal in Madaya konden artsen haar niet opereren. Omdat de stad in handen is van Syrische regeringstroepen, kunnen burgers de stad niet in of uit.

Ghina’s familie vroeg de Syrische autoriteiten om een evacuatie naar een ziekenhuis in Damascus of Libanon. Twee wekenlang weigerde de autoriteiten. Pas nadat Ghina’s tante, die in Groot-Brittannië woont, een oproep deed en Amnesty UK actie ging voeren, werd het 10-jarige meisje samen met haar moeder eindelijk overgebracht naar Damascus, blijkt uit berichten van het Syrische Rode Kruis.

Vele burgers in Madaya zijn ernstig ziek of gewond, sommigen wachten al twee maanden op een behandeling. Amnesty roept daarom alle strijdende partijen in Syrië op burgers te beschermen en te zorgen dat humanitaire hulp mensen bereikt. Medische hulpgoederen moeten worden toegelaten in Madaya en andere belegerde gebieden. Ook moeten alle partijen de evacuatie van burgers toelaten en waar mogelijk faciliteren.

We zijn enorm blij dat Ghina nu de zorg krijgt die ze nodig heeft. We hopen dat ze volledig hersteld.

Meer weten over Ghina’s zaak? Lees onze spoedactie voor haar

Update 16 augustus

Volgens berichten van Al Jazeera is Ghina inmiddels geopereerd. De operatie duurde drie uur. Ze zal de komende maanden intensieve fysiotherapie nodig hebben om weer op het been te kunnen lopen.