Sri Lanka: VN-Mensenrechtenraad neemt resolutie aan

De Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties stemde op 22 maart in met een resolutie die een einde moet maken aan de straffeloosheid op het gebied van mensenrechtenschendingen in Sri Lanka. Een belangrijke stap voorwaarts voor het land en voor internationale gerechtigheid, aldus Amnesty International.

De resolutie wordt door 24 landen gesteund. Onder deze landen zijn Nigeria, India en verschillende Latijns-Amerikaanse landen. Deze brede steun laat volgens Amnesty zien dat de internationale gemeenschap bezorgd is om de mensenrechtensituatie in Sri Lanka. De Srilankaanse overheid slaagt er niet in om gerechtigheid te brengen en naleving van de mensenrechten te garanderen. Zelfs niet nu de Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) is verslagen.

Er is uitvoerig bewijs voor grove mensenrechtenschendingen begaan tijdens de strijd tussen de Srilankaanse regering en de LTTE. Zo zouden leden van de LTTE gebruikt zijn als menselijk schild en zou het Srilankaanse leger ziekenhuizen en andere burgerdoelen gebombardeerd hebben. In mei 2009 kwam er een einde aan het gewapende conflict dat het land jarenlang in haar greep hield.

De overheid zette in 2009 een Lessons Learned and Reconciliation Commission (LLRC) op, maar zij faalde de bewijzen voor oorlogsmisdaden daadwerkelijk goed te onderzoeken. Aanbevelingen werden nauwelijks opgevolgd en de onafhankelijkheid van de LLRC werd in twijfel getrokken.