Baby's liggen in het gestrande reddingsschip de Open Arms
© Francisco Gentico

Reddingsboot Open Arms met 121 mensen, onder wie baby’s en kinderen, moet onmiddellijk aanmeren

Meer dan dertig kinderen, twee baby’s en bijna negentig mannen en vrouwen bevinden zich aan boord van het gestrande reddingschip Open Arms. De dichtstbijzijnde landen Malta en Italië geven het schip geen toestemming om aan te meren. Inmiddels is het al de tweede week dat de uitgeputte mensen aan boord zitten van een snikheet, overvol schip. Amnesty International roept Malta en Italië op om de opvarenden onmiddellijk aan land te laten gaan.

Het schip, dat onder Spaanse vlag vaart, bevindt zich op 55 kilometer (30 zeemijl) van Italië, tussen Malta en Lampedusa. Veel van de op 1 en 2 augustus geredde mensen zijn martelingen en andere misstanden in Libische detentiecentra ontvlucht. Sommigen hebben naar verluid derdegraadsbrandwonden en schotwonden. Als zij terugkeren naar Libië lopen ze een reëel risico weer gemarteld te worden.

Ondermijning reddingswerk

De patstelling ontstond een dag nadat het Italiaanse parlement een wetsvoorstel van minister van Binnenlandse Zaken Salvini goedkeurde. Dit decreet, “Decreto Sicurezza bis”, houdt in dat particuliere reddingsboten die zonder toestemming de Italiaanse territoriale wateren binnenvaren, een boete tot een miljoen euro riskeren en in beslag kunnen worden genomen.

Dit is de zoveelste keer dat een reddingsschip op de Middellandse Zee niet kan aanleggen in de dichtstbijzijnde veilige haven. Maria Serrano, Amnesty’s migratie-onderzoeker: ‘De door vakantiegangers zo gekoesterde Middellandse Zee is nu een plek geworden waar baby’s dagenlang in een snikheet ronddrijvend schip verkommeren. Europese landen, waaronder Italië en Malta, hebben het reddingswerk op de Middellandse Zee hevig ondermijnd en zetten nu mensen als pionnen in voor nog strenger migratiebeleid.’

Amnesty’s oproep

Het is hoog tijd dat Europese landen stoppen met het spelen met mensenlevens en het reddingswerk voldoende gaan ondersteunen. Er moet een mechanisme komen om schepen te laten aanmeren dat in lijn is met internationaal recht en een systeem om asielzoekers eerlijk te verdelen over Europese landen.