Omaanse activist vrijgelaten

De Omaanse blogger en activist, Sultan al-Saadi, is na 23 dagen eenzame opsluiting vrijgelaten en vrijgesproken. De activist werd op 29 juli 2013 geblinddoekt en meegenomen door veertien bewapende mannen. Zij legden niet uit wie ze waren of waarom ze de activist arresteerden.

Naar verluidt werd de blogger tijdens zijn detentie ondervraagd over een Twitter-account en over het werk van eerder gevangengenomen Omaanse activisten.  Al-Saadi’s advocaat mocht hem één keer bezoeken op voorwaarde dat hij de activist zou overhalen om op te biechten dat hij achter het Twitter-account zat.

Slechte behandeling

Tijdens zijn eenzame opsluiting werd Al-Saadi slecht behandeld. Hij moest een zwarte zak over zijn hoofd dragen wanneer hij uit zijn cel werd gehaald. Daarnaast werd hem verteld dat zijn familieleden hem in steek hadden gelaten en dat ze hadden gevraagd om hem op te sluiten.

Al-Saadi’s familie kreeg te horen dat ze hem niet mochten bezoeken. Volgens medewerkers van  het kantoor van de Openbaar Aanklager was er geen informatie was over Al-Saadi of zijn verblijfplaats.

Onze actie

Amnesty-activisten schreven vele brieven naar de Omaanse autoriteiten en vroegen om Al-Saadi’s veiligheid en onmiddellijke vrijlating. Sultan al-Saadi is inmiddels herenigd met zijn familie.