Koeweit: Leyla al-Darmalalli vrij

De 66-jarige Leyla al-Darmalalli die al veertig jaar in Koeweit woont, is nu vrijwillig teruggekeerd naar haar geboorteland Egypte. De autoriteiten van Koeweit wilde haar naar Egypte deporteren en namen haar op 2 september gevangen.

Leyla was die dag op weg naar de gevangenis om haar zoon Abdullah Fairouz te bezoeken. Hij is een mensenrechtenactivist die ten onrechte tot vijf jaar gevangenisstraf werd veroordeeld voor het beledigen van de emir van Koeweit. Amnesty beschouwt hem als gewetensgevangene.

Leyla werd op 2 september gevangengezet. De autoriteiten wilden haar naar Egypte verbannen. Haar advocaat ging hiertegen in beroep omdat haar verblijfsvergunning tot 2017 geldig is en omdat ze geen gevaar voor de autoriteiten van Koeweit vormt. Tijdens haar detentie kreeg Leyla medische hulp: ze lijdt aan suikerziekte en zit in een rolstoel. Omdat de matras van haar bed haar rugpijn verergerde, sliep ze in de gevangenis in haar rolstoel. De stok die ze gebruikt bij het lopen, werd ingenomen. Omdat dit de omstandigheden in de gevangenis zwaar maakten voor haar, kon ze de afloop van haar rechtszaak niet afwachten, en besloot Leyla vrijwillig naar Egypte terug te keren.

Amnesty kwam onder meer via de Spoedacties in actie voor Leyla Mohammad Ali al-Darmalalli.