Claudia Medina vrijgesproken

Een Mexicaanse rechter heeft Claudia Medina vrijgesproken. Tweeënhalf jaar geleden werd de 43-jarige huisvrouw door mariniers uit haar huis gehaald en gemarteld. Ze tekende gedwongen een verklaring die ze niet mocht lezen. Daarmee bekende ze lid te zijn van een criminele bende.

Enkele dagen later trok ze deze verklaring voor de rechtbank in en vertelde ze dat ze was gemarteld. Daarop kwam Claudia op borgtocht vrij, maar de aanklachten tegen haar bleven staan.

Na haar vrijspraak afgelopen vrijdag, zei Medina dat ze geen rust heeft ‘totdat de daders (die haar hebben gemarteld) worden gestraft’.

In oktober 2014 meldde Amnesty al dat er schot in Medina’s zaak zat. Toen kondigde haar advocaat aan dat de aanklachten mogelijk werden ingetrokken. Dit was enkele dagen nadat Amnesty 343.883 handtekeningen had overhandigd aan het Mexicaanse Openbaar Ministerie.

Medina bedankte toen de Nederlandse Amnesty-supporters: ‘Ik strijd al twee jaar voor gerechtigheid. Ik weet dat ik die ooit zal krijgen, omdat ik duizenden geweldige mensen zoals jullie aan mijn zijde heb. Duizendmaal dank.’

Bekijk hier de persoonlijke videoboodschap van Claudia Medina uit oktober 2014.

Wat deed Amnesty?

Toen Amnesty International hoorde over Claudia’s zaak, kwamen activisten en sympathisanten over de hele wereld in actie. 343.883 mensen uit 117 landen waaronder Nederland ondertekenden een petitie om de procureur-generaal van Mexico te vragen alle aanklachten tegen Claudia Medina te laten vallen, de zaak grondig en onpartijdig te onderzoeken en de verantwoordelijken voor de foltering ter verantwoording te roepen. Claudia’s zaak kreeg erg veel aandacht.

Hoewel het fantastisch is dat de aanklachten tegen Claudia Medina geschrapt zijn, is er nog werk aan de winkel. De Mexicaanse procureur-generaal moet nu een volledig en onpartijdig onderzoek instellen, zoals ook bepaald wordt door het internationaal erkende Istanbul Protocol. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de foltering, moeten verantwoording afleggen. In Mexico lopen nog erg veel mensen risico op foltering. Amnesty International blijft actievoeren zowel voor individuen als voor nationale hervormingen.

Actievoeren helpt

Om mensen als Claudia Medina te helpen, voert Amnesty regelmatig spoedacties.
> Steun ons werk met een donatie