Chinese mensenrechtenadvocaat krijgt drie jaar voorwaardelijk

De Chinese autoriteiten leggen mensenrechtenadvocaat Pu Zhiqiang het zwijgen op door hem tot drie jaar voorwaardelijke celstraf te veroordelen. Hij is veroordeeld vanwege zeven berichten die hij via sociale media verstuurde. Hij uitte daarin kritiek op leden van de regering.

Pu Zhiqiang zat de afgelopen 18 maanden in voorarrest. Ondanks het langlopende onderzoek dat tegen hem liep, zijn de zeven posts op sociale media het enige ‘bewijs’ dat de autoriteiten konden vinden dat Pu Zhiqiang zich schuldig zou hebben gemaakt aan ‘ruziemaken en problemen uitlokken’ en ‘etnische haat aanwakkeren’.

Pu vertegenwoordigde de bekende Chinese kunstenaar Ai Weiwei en was advocaat in vele andere gevoelige mensenrechtenzaken. Hij staat bekend als een van de meest dappere verdedigers van het recht op vrije meningsuiting in China. Nu is hij zelf veroordeeld voor het uitoefenen van dat recht.

Tijdens de hoorzitting op 14 december werden buitenlandse journalisten, diplomaten en mensen die Pu Zhiqiang steunen ruw behandeld door politie en onbekende individuen. Ongeveer twintig betogers werden door de politie weggevoerd. Ten minste vier van hen zitten vast voor hun vreedzame deelname aan het protest. Zij mogen geen contact hebben met hun advocaat. Van vijf anderen is niets meer vernomen, Amnesty vreest dat ook zij vastzitten.

Amnesty roept de Chinese autoriteiten op iedereen die op vreedzame wijze demonstreerde voor Pu onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.