In  China is de Oeigoerse student Guligeina Tashimaimaiti vrijgelaten.

China: Oeigoerse student na twee jaar vrij uit heropvoedingskamp

In China is de Oeigoerse student Guligeina Tashimaimaiti vrijgelaten. Ze zat meer dan twee jaar in een heropvoedingskamp zonder enig contact met de buitenwereld.

Tashimaimaiti nam na haar vrijlating contact op met haar familie. De zus van Tashimaimaiti bedankte Amnesty International en anderen die voor haar in actie kwamen.

Discriminatie van Oeigoeren

Tashimaimaiti studeerde in Maleisië en verdween eind 2017 toen ze haar familie in de provincie Xinjiang bezocht. Ze had gehoord dat de politie haar vader langdurig had verhoord. Het gezin was het doelwit van de autoriteiten omdat twee leden in het buitenland woonden: Guligeina en haar oudere zus Gulzire, die in Duitsland woont.

De Chinese autoriteiten sluiten Oeigoeren, Kazakken en andere voornamelijk islamitische minderheidsgroepen in de regio Xinjiang massaal op in ‘heropvoedingskampen’ onder het mom van het ‘bestrijden van terrorisme’. De meeste familieleden weten niet waar hun opgesloten geliefden zijn en zijn te bang om zich hierover uit te spreken.

Belofte om niet terug te keren

Een van haar beste vrienden vertelde dat de politie Tashimaimaiti had gevraagd om een ​​kopie van haar paspoort, academische certificaten en bloed- en DNA-monsters. Ze werd ook gevraagd om een ​​schriftelijke belofte om aan het einde van haar studie terug te keren naar China. Haar vader vertelde dat de autoriteiten hadden gedreigd dat ze hem naar de gevangenis zouden sturen als ze na haar afstuderen niet naar huis zou terugkeren.

Guligeina Tashimaimaiti verliet Maleisië op 26 december 2017. Daarna werd niets meer van haar vernomen. Enkele weken na haar vertrek werd haar profielfoto op WeChat vervangen door een foto die op een gevangenis leek.

Heropvoedingskampen

Omstreeks 2016/2017 begon China met de massale inrichting van ‘gesloten centra voor politieke heropvoeding’. Circa een miljoen Oeigoeren en leden van andere etnische groepen worden er opgesloten zonder enige vorm van proces en zonder te weten wanneer ze vrijkomen.

Inmiddels vertellen de Chinese autoriteiten aan de buitenwereld dat het gaat om vrijwillige ‘educatie- en vormingskampen’ voor ‘mensen beïnvloed door extremisme’. In werkelijkheid gaat het om een vorm van administratieve detentie.

Gedetineerden die weerstand bieden of te weinig ‘vooruitgang’ boeken, worden gestraft, onder andere door het onthouden van voedsel, eenzame opsluiting of een pak slaag. Er zijn berichten van doden in de kampen, onder meer door zelfmoord, omdat gevangenen de wrede behandeling niet aankunnen. Verder getuigden verschillende vrouwen over seksueel misbruik in de kampen, verplichte abortus en gedwongen sterilisatie.

Lees meer over de situatie van Oeigoeren in China.