Chili: 75 voormalige agenten van Pinochet veroordeeld

75 leden van de voormalige geheime politie van het militaire regime van Augusto Pinochet, de DINA, zijn veroordeeld voor de gedwongen verdwijning van de politicus Jorge Grez Aburto in mei 1974.

Het slachtoffer werd volgens het Hof van Beroep meerdere dagen vastgehouden in het detentiecentrum Londres 38 en daar blootgesteld aan voortdurende ondervraging inclusief marteling. Tot op de dag van vandaag is hij spoorloos.

Zes hoge functionarissen van de DINA, inclusief haar hoogste leider generaal Manuel Contreras, werden veroordeeld tot 13 jaar gevangenisstraf. 35 voormalige agenten werden tot tien jaar cel veroordeeld, allen vanwege ontvoering, 34 anderen kregen een celstraf van vier jaar opgelegd wegens medeplichtigheid.

Dit is een historische uitspraak omdat niet alleen de top van de DINA wordt veroordeeld. Ook andere voormalige functionarissen worden nu voor hun rol bij ernstige mensenrechtenschendingen gestraft.

De verdwijning van Jorge Grez Aburto staat in verband met de nog openstaande zaak ‘Operación Colombo’, een door de DINA in 1975 opgezette operatie waarbij meer dan honderd politici van de oppositie verdwenen. Indertijd werd zowel nationaal als internationaal een beeld geschetst dat de doden het gevolg zouden zijn van een interne afrekening binnen de oppositie.

Amnesty International beschouwt de gerechtelijke uitspraak als een belangrijke stap voorwaarts voor Chili in de strijd tegen straffeloosheid tijdens het militaire regime van Augusto Pinochet. Amnesty roept de Chileense autoriteiten op alle verdachten van ernstige mensenrechtenschendingen ten tijde van het regime Pinochet ter verantwoording te roepen.