© © Amnesty International (foto: Marieke Wijntjes)

Actie op Bevrijdingsfestivals

Op 5 mei vieren we dat we in Nederland in vrijheid leven. Maar we doen dit niet zonder solidair te zijn met mensen voor wie vrijheid niet vanzelfsprekend is. Op de grote Bevrijdingsfestivals vraagt Amnesty International dit jaar speciale aandacht voor de schrijnende mensenrechtensituatie in Iran.

TEKEN DE PETITIE

In Iran zijn onlangs vijf jonge vrouwen opgepakt nadat ze een dansvideo op TikTok plaatsten. Ook een stel dat op straat danste, kreeg 10 jaar gevangenisstraf opgelegd. Demonstraties worden met harde hand neergeslagen en demonstranten worden opgepakt. Enkelen van hen zijn al geëxecuteerd. Op Bevrijdingsdag vragen we je om solidair te zijn met deze dansers, demonstranten en met alle andere Iraniërs die met steeds meer beperkingen leven.

Kom naar de Amnesty-stand op één van de grote Bevrijdingsfestivals en doe de dansquiz om erachter te komen wat voor type danser je bent. Leer meer over de situatie in Iran én over het demonstratierecht in Nederland. En teken onze petitie voor de rechten van demonstranten in Iran!