Demonstranten houden een bord vast tijdens een demonstratie van Amnesty International Italië ter verdediging van Iraanse vrouwen en demonstranten in Iran op Piazza del Campidoglio op 5 oktober 2022 in Rome, Italië. De Iraanse Mahsa Amini raakte in coma en stierf nadat hij in Teheran was gearresteerd door de moraliteitspolitie wegens vermeende schending van de hijabregels van het land. De dood van Amini heeft geleid tot dagen van gewelddadige protesten in heel Iran en demonstraties in andere grote steden over de hele wereld.
© 2022 Stefano Montesi - Corbis

Amnesty's verhaal

HOE HET BEGON

Amnesty International is een wereldwijde beweging van10 miljoen mensen die strijden tegen onrecht. In meer dan 150 landen voeren we actie voor gerechtigheid, vrijheid, menselijke waardigheid en gelijkheid. Ons werk beschermt en versterkt mensen – van het afschaffen van de doodstraf tot het opkomen voor de vrijheid van meningsuiting, en van het beschermen van de rechten van mensen die in een ander land bescherming zoeken tot het strijden tegen onderdrukking en onterechte vervolging. We weten hoe we onze miljoenen supporters kunnen mobiliseren tegen onrecht. Dit doen we namelijk al meer dan 60 jaar.

Peter Benenson, de oprichter van Amnesty International