Nigeria: kinderen en babies sterven in militaire gevangenis

Dit jaar zijn al 149 mensen overleden in de beruchte Nigeriaanse gevangenis de Giwa-barakken in Maiduguri. Onder hen zijn elf babies en kinderen onder de zes jaar. De meeste gevangenen stierven aan voedselgebrek, ziektes, uitdroging of schotwonden.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde briefing If you see it, you will cry: Life and death in Giwa barracks, met verhalen van voormalige gevangenen en ooggetuigen, en satellietbeelden en foto’s.

Amnesty luidt al lang de noodklok over het hoge sterftecijfer in de Giwa-barakken. Het Nigeriaanse leger sluit hier regelmatig grote groepen mensen tegelijk op, zonder enig bewijs van een misdrijf of enige rechtspraak. Het feit dat ook kinderen en zelfs babies in deze militaire gevangenis sterven, is schokkend. Het laat nogmaals zien dat de barakken onmiddellijk dicht moeten. De gevangenen moeten worden vrijgelaten of overgeplaatst naar niet-militaire faciliteiten. De Nigeriaanse overheid moet zorgen voor de veiligheid en het welzijn van kinderen die uit de gevangenis worden vrijgelaten.

Erbarmelijke omstandigheden

Er zouden zo’n 1.200 mensen gevangenzitten in de Giwa-barakken, onder wie ten minste 120 kinderen. De gevangenis is overvol en de sanitaire voorzieningen zijn erbarmelijk. Gevangenen slapen zonder matje op de grond, zo dicht op elkaar dat ze op hun zij moeten liggen en zich niet kunnen omdraaien. Er is niet genoeg water, weinig voedsel en een groot gebrek aan medische voorzieningen. Daardoor heersen er veel ziektes. Eenmaal in de barakken, hebben de gevangenen geen contact met de buitenwereld.

‘Ze stierven terwijl we erbij zaten’

Sinds februari 2016 zijn ten minste twaalf kinderen overleden. Jonge kinderen verblijven in de gevangenis bij hun moeder, maar jongens van ouder dan vijf worden in een aparte cel geplaatst, zonder contact met familieleden. Een ooggetuige zag de lichamen van acht dode kinderen. Ze waren nul tot vijf jaar oud. Een andere vrouw zag de dood van drie kinderen van één en twee jaar oud. De soldaten negeerden hun smeekbeden om medische hulp. ‘Ze stierven terwijl we erbij zaten. Toen de kinderen doodgingen, was er zoveel verdriet.’

Na hun dood zijn maatregelen genomen, zoals meer regelmatige medische controles. Maar er sterven nog steeds kinderen.

Gevangenisbarakken moeten dicht

De meeste gevangenen in de barakken zijn opgepakt tijdens massa-arrestaties in de strijd van de Nigeriaanse overheid tegen de terreurgroep Boko Haram. In deze strijd moet ze de mensenrechten en de wet respecteren. Het lijkt erop dat ze hierin niet slaagt. Het overlijden van gevangenen in het noordoosten van Nigeria is helaas niet nieuw, maar het aantal sterfgevallen is wel toegenomen nu de cellen de afgelopen maanden steeds voller raken. Een jaar geleden publiceerde Amnesty een rapport over de hoge sterftecijfers in detentie. Nu moet president Buhari zich aan zijn belofte houden om onderzoek naar deze overledenen in te stellen. De kinderen die vastzitten moeten meteen worden vrijgelaten en de Giwa-barakken moeten dicht.

Lees het volledige Engelse persbericht.

Bekijk het rapport.