Over Amnesty

Amnesty International is een onafhankelijke wereldwijde beweging van zeven miljoen mensen in meer dan 150 landen, die zich inzet voor slachtoffers van schendingen van mensenrechten. Hiervan steunen twee miljoen mensen Amnesty financieel als lid, donateur of  vaste begunstiger. Amnesty Nederland is met 255.000 leden één van de grootste afdelingen.

Amnesty Nederland

Amnesty Nederland Amnesty International, afdeling Nederland is opgericht in mei 1968 en is één van de grootste nationale afdelingen van Amnesty. Zo'n 255.000 mensen in Nederland zijn lid van de organisatie. Vanuit het Amnesty-huis in Amsterdam voert de landelijke organisatie actie en ondersteunt acties van lokale groepen in het land. Daarnaast zetten zo'n honderd betaalde medewerkers en vijftig vrijwilligers die in dat huis werken zich in voor Amnesty’s mediawerk, educatie, lobby en fondsen- en ledenwerving.
Lees alles over Amnesty Nederland

Amnesty’s prioriteiten

Amnesty zet zich in voor mensen, overal ter wereld, die slachtoffer zijn van vervolging en politiek geweld. We spannen ons in het bijzonder in voor een beperkt aantal belangrijke onderwerpen, elk urgent en elk met volop kansen voor de mensenrechten.
> Lees alles over onze prioriteiten

Missie en werkwijze

Missie en werkwijzeAmnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd.
Lees alles over onze missie en werkwijze

De Ledenraad

De LedenraadAmnesty Nederland is een vereniging met als hoogste bestuursorgaan een Ledenraad.
Lees alles over de Ledenraad en haar leden

De internationale beweging

De internationale bewegingAmnesty wordt wereldwijd gesteund door ruim 7 miljoen leden, sympathisanten en activisten. In 78 landen hebben leden zich georganiseerd als nationale Amnesty-afdeling. Het hoofdkantoor in Londen, het Internationale Secretariaat, geeft sturing deze verschillende kantoren en neemt het voortouw in nieuwe Amnesty-campagnes.
Lees alles over de internationale organisatie van Amnesty International

Amnesty's geschiedenis

Amnesty's geschiedenisOp 19 november 1960 las de Londense advocaat Peter Benenson in de krant een bericht over twee Portugese studenten die tot zeven jaar gevangenisstraf waren veroordeeld omdat ze een dronk uitbrachten op de vrijheid. Benenson was verontwaardigd en startte de actie ‘Appeal for Amnesty 1961’. Intussen is ‘Appeal for Amnesty 1961’ uitgegroeid tot het Amnesty International van nu: een bekende mensenrechtenorganisatie miljoenen leden wereldwijd.
Lees alles over de geschiedenis van Amnesty International

Amnesty's resultaten

Amnesty's resultatenElk jaar schrijft Amnesty een uitgebreid jaarverslag waarin alle activiteiten, resultaten en financiële verantwoording van een jaar staan. Hierin lees je alles over onze successen en verbeterpunten.
Lees het Jaarverslag

Meer weten over Amnesty's succesvolle acties? > Lees ons goede nieuws

Contact en service

Heeft u verdere vragen over de organisatie, de standpunten en overige zaken, kijkt u dan eens bij Veelgestelde Vragen.

Vindt u daar niet wat u zoekt en wilt u graag contact met een medewerker, neem dan contact op met Amnesty.

Werken bij Amnesty

Zoekt u een vaste baan bij Amnesty? Of lijkt het u wat om af en toe een tijdelijke klus voor Amnesty te verrichten? Alle informatie over betaalde functies, stages en vrijwilligerswerk, zowel op het secretariaat als in de regio vindt u in het vacatureoverzicht.