Rebelse ballingen uit Belarus

Deze Belarussische jongeren waren al gevlucht voor de massale protesten in hun land losbarstten. Fotograaf Aude Osnowycz portretteerde hen naast relikwieën uit het Sovjet-verleden.

Matsvey is model en woont sinds zijn 4e in Polen. ‘Ik verzet me tegen de waarden uit het verleden. Ik wil openheid, vrijheid, vernieuwing, waarden die verankerd zijn in het heden en vooruitkijken naar de toekomst.’
© Aude Osnowycz/De Beeldunie

Het opvallendst aan dissidente jongeren in ondemocratische staten is meestal dat ze er zo onopvallend uitzien, of dat nu in Egypte is, in China, of deze twintigers uit Belarus.

Goed, ze hebben felgekleurde haren en rastakapsels, beetje rebels, maar op straat in Amsterdam zouden ze niet opvallen.

Dat is ook eigenlijk niet verwonderlijk. Deze jongeren willen de vrijheid om te kunnen zijn wie ze willen zijn. Dat kan in het democratische Westen. En als ze niet in het Westen kunnen leven, dan kunnen ze er tenminste uitzien als die geluksvogels daar. Ze zijn als wij, gelijkgestemden die het moeilijk hebben – dat vergeten westerlingen nogal eens.
(De tekst gaat verder onder de foto’s)

Matsvey is model en woont sinds zijn 4e in Polen. ‘Ik verzet me tegen de waarden uit het verleden. Ik wil openheid, vrijheid, vernieuwing, waarden die verankerd zijn in het heden en vooruitkijken naar de toekomst.’ Rechts: een oude Lada, de kenmerkende Russische auto, in een buitenwijk van de Wit-Russische hoofdstad Minsk.
© Aude Osnowycz/De Beeldunie
Matsvey is model en woont sinds zijn 4e in Polen. ‘Ik verzet me tegen de waarden uit het verleden. Ik wil openheid, vrijheid, vernieuwing, waarden die verankerd zijn in het heden en vooruitkijken naar de toekomst.’ Rechts: een oude Lada, de kenmerkende Russische auto, in een buitenwijk Minsk, de hoofdstad van Belarus.
Pavel woont sinds twee jaar in Polen. Met zijn dreadlocks werd hij constant in de gaten gehouden. Vanwege constante angst besloot hij te vluchten. ‘Anders zijn was bijna een misdaad en ik haat deze Sovjetwaarden.’ Rechts: standbeeld van Stalin in een museum in Minsk.
© Aude Osnowycz/De Beeldunie
Pavel woont sinds twee jaar in Polen. Met zijn dreadlocks werd hij constant in de gaten gehouden. Vanwege constante angst besloot hij te vluchten. ‘Anders zijn was bijna een misdaad en ik haat deze Sovjetwaarden.’ Rechts: standbeeld van Stalin in een museum in Minsk.
Kristina en Olga wonen sinds een jaar in Polen. Hun liefde zou in Wit-Rusland nauwelijks mogelijk zijn. Ze zijn naar Polen vertrokken zodat ‘we onze relatie in de openbaarheid kunnen beleven terwijl we van buitenaf strijden om een verschil te maken in Wit-Rusland’. Rechts: een communistische muurschildering in Tsjernobyl.
© Aude Osnowycz/De Beeldunie
Kristina en Olga wonen sinds een jaar in Polen. Hun liefde zou in Belarus nauwelijks mogelijk zijn. Ze zijn naar Polen vertrokken zodat ‘we onze relatie in de openbaarheid kunnen beleven terwijl we van buitenaf strijden om een verschil te maken in Belarus’. Rechts: een communistische muurschildering in Tsjernobyl.

De jonge anarchisten, punkers, goths en anderen op deze foto’s zijn wél uitzonderingen, want ze zijn hun land ontvlucht – al vóór de recente massaprotesten in Belarus. Ze wonen over de grens in Polen, als moderne bannelingen ‘in de exil’. Ze hadden er genoeg van in een staat te leven waar het oude Sovjet-verleden nog in ere wordt gehouden, een verleden dat ze nooit hebben meegemaakt en dat ze koud laat.

In Polen proberen ze zich te ontwikkelen, altijd bang dat ze nog steeds in de gaten worden gehouden door de geheime dienst van Belarus. Sommigen verlangen terug, naar een plek waar het tenminste duidelijk is dat je tegen het systeem bent. Een wereld waarin alles kan, is ook niet altijd makkelijk.

De Franse fotografe Aude Osnowycz, met Oekrainse en Belarussische roots, portretteerde ze in al hun breekbare zelfverzekerdheid. Ze plaatste de portretten naast beelden uit Belarus van dat verleden: een standbeeld van Stalin, de hamer en sikkel. De foto’s resoneren met elkaar, er zijn dwarsverbanden in kleur en vorm en uitstraling, wat een vreemd effect geeft: de twee werelden liggen toch dichter tegen elkaar dan je zou denken. Opeens besef je dat je opvallende kleuren, mooie logo’s en opzwepende kreten kunt gebruiken om in opstand te komen, maar net zo goed om te verleiden en te onderdrukken.
(De tekst gaat verder onder de foto’s)

Vadim was onderdeel van de punkbeweging in Wit-Rusland. Hij vertrok drie jaar geleden naar Polen om de strijd daar voort te zetten ‘vanuit een democratischer land waar vrijheid van meningsuiting en protest mogelijk zijn’. Rechts: Een protest in de Poolse hoofdstad Warschau in augustus dit jaar tegen het regime in Wit-Rusland.
© Aude Osnowycz/De Beeldunie
Vadim was onderdeel van de punkbeweging in Belarus. Hij vertrok drie jaar geleden naar Polen om de strijd daar voort te zetten ‘vanuit een democratischer land waar vrijheid van meningsuiting en protest mogelijk zijn’. Rechts: Een protest in de Poolse hoofdstad Warschau in augustus dit jaar tegen het regime in Belarus.
Lydia (23) vluchtte zes maanden geleden naar Polen, omdat het werk dat ze daar deed als oppositie-kunstenaar te gevaarlijk werd. In Polen mist ze de adrenaline van de strijd tegen het regime. ‘Mijn leven had meer betekenis, maar hier heb ik zekerheid, ik ben niet langer bang.’ Rechts: muurschildering uit het Sovjet-tijdperk.
© aude
Lydia (23) vluchtte zes maanden geleden naar Polen, omdat het werk dat ze daar deed als oppositie-kunstenaar te gevaarlijk werd. In Polen mist ze de adrenaline van de strijd tegen het regime. ‘Mijn leven had meer betekenis, maar hier heb ik zekerheid, ik ben niet langer bang.’ Rechts: muurschildering uit het Sovjet-tijdperk.
De 29-jarige make-up- en tattoo-artist Valentina woont bijna twee jaar in Polen. ‘Het leven in Wit-Rusland was ondraaglijk geworden voor mij. Hier kan ik ademen, plannen maken, terwijl ik mijn land, mijn vrienden en familie wel mis. Hopelijk zie ik ze dankzij de huidige ontwikkelingen gauw terug.’ Rechts: een belangrijke gedenkplaats nabij Minsk voor Sovjet-soldaten die vochten in de Tweede Wereldoorlog.
© Aude Osnowycz/De Beeldunie
De 29-jarige make-up- en tattoo-artist Valentina woont bijna twee jaar in Polen. ‘Het leven in Belarus was ondraaglijk geworden voor mij. Hier kan ik ademen, plannen maken, terwijl ik mijn land, mijn vrienden en familie wel mis. Hopelijk zie ik ze dankzij de huidige ontwikkelingen gauw terug.’ Rechts: een belangrijke gedenkplaats nabij Minsk voor Sovjet-soldaten die vochten in de Tweede Wereldoorlog.
‘Anarchistische gothic’ Alicia (21) woont sinds twee jaar in Polen. ‘In Wit-Rusland verborg ik mijn gothic kant. Te gevaarlijk, te atypisch. Hier in Polen sloot ik me aan bij anarchistische Wit-Russische groepen die strijden tegen de dictatuur.’ Rechts: vaandels in de kleuren van de Wit-Russische vlag.
© Aude Osnowycz/De Beeldunie
‘Anarchistische gothic’ Alicia (21) woont sinds twee jaar in Polen. ‘In Belarus verborg ik mijn gothic kant. Te gevaarlijk, te atypisch. Hier in Polen sloot ik me aan bij anarchistische Belarussische groepen die strijden tegen de dictatuur.’ Rechts: vaandels in de kleuren van de Belarussische vlag.

De jongeren stralen hoop en onverzettelijkheid uit, maar er hangt ook wel een donkere wolk boven ze. En die komt niet alleen uit het Oosten waaien, maar ook uit het Westen. Kijk naar die twee jonge vrouwen samen, duidelijk straalverliefd. Ze vonden de vrijheid in Polen, maar juist in dat land zijn nu de conservatieven aan de macht, met behulp van een felle anti-lhbti-campagne. Hoe lang zijn ze daar nog veilig?

De geschiedenis maakt rare sprongen. Wie weet moeten ze straks terugvluchten naar een dan inmiddels vrij Belarus.

Zie ook: