Eduard Nazarski
© Amnesty International / Karen Veldkamp

‘Ironie houdt ons scherp’

Het jaar in zeven trefwoorden‚ volgens Amnesty-directeur Eduard Nazarski.

Terreur

‘De aanslagen in Parijs van 13 november brachten het geweld angstaanjagend dichtbij. Niet voor het eerst‚ het gebeurde immers al in New York‚ Madrid‚ Londen. En het gebeurt al jaren met veel te grote regelmaat in Bagdad‚ Beiroet en Aleppo. We moeten natuurlijk proberen de achtergronden te begrijpen‚ maar misschien is het antwoord belangrijker dan de analyse. Dat antwoord is universaliteit. Blijf met dezelfde maat meten‚ ook in het heetst van de crisis. We hebben strafrecht voor misdaadbestrijding‚ oorlogsrecht voor gerechtvaardigde verdediging. En we hebben mensenrechten om iedereen‚ ongeacht herkomst‚ religie of gezindheid‚ te beschermen tegen willekeur.’

China

‘De lege stoel die kunstenaar Maarten Baas in 2011 maakte voor Liu Xiaobo‚ die staat nu in mijn kamer. Hij past maar net‚ in de hoogte. De Chinese Nobelprijswinnaar is nog niet vrij. Ik was erg blij toen de koning zich in oktober in China zo uitdrukkelijk over mensenrechten uitsprak. Hij heeft laten zien dat je ook bij handelsmissies mensenrechten aan de orde kunt stellen. De koopman en de dominee kunnen dus goed samengaan. Dat is ook een signaal aan andere landen die delegaties naar China sturen.’