vacature foto
© Amnesty International

Vrijwilligers gezocht in Hoofddorp

variabel uur per week – vrijwilligersfunctie, in Flevopolder – Noord-Holland – Utrecht

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. Wij zoeken daarom vrijwilligers die diversiteit en inclusie belangrijk vinden. In Nederland telt de organisatie ruim 250.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 60 vrijwilligers.

Er zijn mensenrechten. Die worden geschonden.Wil jij daar, samen met ons wat aan doen? Dat kan door middel van actie voeren, bekendheid geven aan (het werk van) Amnesty en door fondsenwerving.

Wie zoeken wij?

Wij zijn op zoek naar enthousiaste mensen die wonen in Hoofddorp of omgeving en die graag iets van hun tijd aan mensenrechten willen besteden. Dit kan als lid van de werkgroep, als flexwerker, als gastdocent, als collectant of als wijkhoofd bij de jaarlijkse Amnesty collecte.

Wij blijven werken aan een organisatie waar alle talenten zich thuis voelen. Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Wat bieden wij?

– Een zinvolle en uitdagende tijdsbesteding met ruimte voor creativiteit
– Begeleiding, ondersteuning en gezelligheid
– Ondersteuning en scholing door Amnesty Nederland d.m.v. cursussen en themabijeenkomsten.

Wat doet werkgroep Hoofddorp?

– We staan met een stand op evenementen/braderieën en twee keer per jaar in de kerken (rond Pasen en Kerstmis). We vragen handtekeningen voor lopende acties en verkopen Amnesty-producten.
– We organiseren op 10 december de ‘schrijfmarathon’ Write for Rights in twee bibliotheken in Hoofddorp. Iedereen kan brieven schrijven naar autoriteiten om vrijlating van ca. 10 mensenrechtengevangenen. Deze actie willen we uitbreiden naar het basis- en voorgezet onderwijs.
– We werken aan een dossier van Dr Mohammed al-Roken, een mensenrechtenadvocaat in de Verenigde Arabische Republiek. Hij is, zonder strafbaar feit, in juli 2013 veroordeeld tot gevangenisstraf.
– We organiseren met ca. 100 collectanten jaarlijks de Amnesty collecte in de Haarlemmermeer.
– We vragen aandacht in de plaatselijke pers voor acties van Amnesty in Hoofddorp. In 2019 was er een uitgebreid interview te beluisteren op MeerRadio.
– We beheren onze Amnesty-website: www.hoofddorp.amnesty.nl.
Webmaster: Gea Nieuwpoort gea.nieuwpoort@gmail.com.
– We komen ca. 6 keer per jaar bij elkaar voor overleg. We plannen nieuwe acties en evalueren acties die geweest zijn. We bestaan uit vaste leden (7) en flexwerkers (5), die incidenteel meehelpen bij acties en evenementen.

Scholenwerk

Naast de werkgroep is er een ‘scholengroep’ die gastlessen ‘Mensenrechten en kinderrechten’ geeft op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Amnesty Nederland levert lesmateriaal dat kinderen en jongeren erg aanspreekt en verzorgt een tweedaagse cursus om je toe te rusten voor die werk.

Hebben we je interesse gewekt? Neem dan contact op met Phien en Trudie

– Phien Veenstra; tel. 023 5847622; e-mail: phien.veenstra@gmail.com