Demonstratie van verkrachtingsslachtoffers in Denemarken
© Amnesty International Denmark

Vrijwillige campagnemedewerker #LetsTalkAboutYes

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. Wij zoeken daarom collega’s die diversiteit en inclusie belangrijk vinden. In Nederland telt de organisatie ruim 250.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 60 vrijwilligers.

Amnesty International zoekt een vrijwillige campagnemedewerker #LetsTalkAboutYes (campagne rondom seksueel geweld), voor de periode maart t/m december 2020 voor gemiddeld 8 -10 uur per week (flexibiliteit mogelijk).

Wil jij met Amnesty campagnevoeren rondom seksueel geweld en verkrachting?

Verkrachtingen zijn nog steeds een zeer ernstig en groot probleem in Nederland en het treft vooral vrouwen. Slechts een klein deel van de vrouwen doet aangifte en het aantal veroordelingen is minimaal.

Onvrijwillige seks is volgens de huidige Nederlandse wet alleen verkrachting als dwang en geweld bewezen zijn. Maar wat als je geen blauwe plekken hebt? En wat als iemand van schrik verlamt?

De huidige wetgeving biedt onvoldoende bescherming voor slachtoffers van verkrachting.

Amnesty start een campagne om seks zonder instemming strafbaar te stellen als verkrachting. Want onvrijwillige seks = verkrachting. Klinkt logisch toch? Volgens de wet niet.

Wil je ons hierbij helpen en kun jij anderen enthousiasmeren om ook in actie te komen? Dan zoeken we jou bij ons team!

Wat verwachten we

• Je vindt het leuk om mee te werken aan campagne-ontwikkeling
  • Je bent iemand die makkelijk mensen benaderd en relaties kan opbouwen
  • Je kunt mensen motiveren en enthousiasmeren
  • Je werft en begeleidt activisten die met een eigen team acties organiseren
  • Aanwezigheid bij het trainingsweekend op 21 en 22 maart over campagnevoeren, coachend leiderschap en relatieopbouw
  • Een tijdsinvestering van 9 maanden, gemiddeld 12 uur per week
  • Een flexibele werkhouding Je spreekt vloeiend Nederlands

Wat krijg je van Amnesty

• Je leert hoe je campagne moet voeren
  • Je leert hoe je activisten moet werven en coachen
  • Goede begeleiding, veel vrijheid
  • Lekkere lunch als je op kantoor in Amsterdam bent
  • Reiskostenvergoeding

Goed om te weten

We blijven werken aan een organisatie waar alle talenten zich thuis voelen. Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Sollicitatie

De vacature sluit 2 maart 2020. Voor meer informatie bel Brigit Megens via tel: 020-6264436. Voor het sturen van je cv en motivatiebrief gebruik je onderstaand sollicitatieformulier. De eerste gesprekken vinden plaats vanaf 5 maart.