Ledenraad

Verkiezingen Ledenraad Amnesty Nederland 2022

Stem vanaf 13 juni

Laat je stem horen bij de aankomende verkiezing voor een nieuwe Ledenraad. Alle leden van Amnesty International Nederland kunnen stemmen, daarmee is de democratie van Amnesty Nederland gewaarborgd. Veel enthousiaste kandidaten met verstand van beleid en bestuur hebben zich gemeld en kijken er naar uit om jouw regio te vertegenwoordigen in de Ledenraad.

De Ledenraad is het hoogste besluitvormende orgaan van de Nederlandse afdeling van Amnesty International. Hier kunnen Amnesty-leden hun stem laten horen, in nauw contact met hun regionale en lokale achterban. De raad telt maximaal veertig leden, die jij in juni kunt kiezen voor een periode van 3 jaar. Kijk hier voor alle 76 kandidaten en de kandidaten in jouw regio Brabant/Limburg, Zuid-Holland/Zeeland, Flevoland/Noord-Holland/Utrecht, Drenthe/Friesland/Groningen en Noord-Brabant/Gelderland/Overijssel.

Ledenraadsverkiezing start 13 juni 2022

Je kunt digitaal of schriftelijk stemmen van maandag 13 juni tot en met vrijdag 24 juni. De knop om digitaal te stemmen kun je vanaf 13 juni hier vinden. Bij het maandblad Wordt Vervolgd die op 13 juni op de deurmat valt, vind je een stemkaart en antwoordenvelop, voor het geval je liever schriftelijk wilt stemmen. De uitslag van de Ledenraadsverkiezing wordt op 29 juni bekend gemaakt. Het Bestuur installeert de nieuwe Ledenraad op 2 juli 2022.

Wat doet de Ledenraad?

De Ledenraad houdt toezicht op het Bestuur, beleid en begroting van Amnesty International Nederland, en onderhoudt contact met Amnesty-leden in het land. Het afgelopen jaar boog de Ledenraad zich onder meer over Amnesty’s koers in Nederland en de nieuwe internationale strategie. De Ledenraad vergadert tweemaal per jaar. Daarnaast kunnen Ledenraadsleden jaarlijks een aantal bijeenkomsten bijwonen, zoals de regiodag, een jaarlijkse inspiratie-dag voor Amnesty-vrijwilligers, en verschillende verdiepings- en beleidsbijeenkomsten. Ledenraadsleden laten zich inspireren door hun regionale achterban; de lokale Amnesty-werkgroepen en activisten.

‘Mensenrechten is een dicht-bij-je-bed-show’

Dat zegt Frederique Gallé, een van de kandidaten, die al drie jaar in de Ledenraad zit en hier graag mee door wil. Piet Jeuken, een nieuwe kandidaat, ‘brandt liever een kaars dan de duisternis te vervloeken’. En zo zijn er nog 74 kandidaten die klaarstaan om jou te vertegenwoordigen in de Ledenraad van Amnesty International. Wil je meestemmen voor jouw regio? Hier kun je nu alvast een kijkje nemen bij de kandidaten. Vanaf 13 juni kun je daadwerkelijk je stem uitbrengen, schriftelijk of online.