In China zijn Cheng Yuan, Liu Yongze en Wu Gejianxiong, de oprichter en twee medewerkers van maatschappelijke organisatie Changsha Funeng, in een geheim proces veroordeeld tot tussen de 2 en 5 jaar gevangenisstraf.

Project-assistent China

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. Wij zoeken daarom collega’s die diversiteit en inclusie belangrijk vinden. In Nederland telt de organisatie ruim 250.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 50 vrijwilligers.

Wij zoeken een (vrijwillige) Project-assistent China, voor 8-16 uur per week.

De functie

Het China-team van Amnesty International Nederland zoekt een nieuwe collega voor het uitvoeren van inhoudelijke en ondersteunende werkzaamheden. Je verricht inhoudelijk werk op diverse China-dossiers en bezit daarvoor de nodige voorkennis op het gebied van China en mensenrechten. Voor het China-informatieplatform van Amnesty Nederland verricht je deskresearch en draag je inhoudelijk bij aan informatievoorziening voor een Nederlandstalig publiek. In het kader van onze masterclass-reeks “Mensenrechten & China” bied je ondersteuning en een inhoudelijke bijdrage aan het voorbereiden en (digitaal of fysiek) uitvoeren van de masterclasses op diverse hogescholen en universiteiten in Nederland en mogelijk ook België. Je draagt ook bij aan enkele administratieve werkzaamheden binnen dit team.

De functie biedt veel ruimte voor persoonlijke inbreng en ontwikkeling. Je opereert in nauwe samenwerking met andere (internationale) Amnesty-medewerkers vanuit het kantoor van Amnesty Nederland kantoor en doet concrete werkervaring op bij deze internationale organisatie.

De werkzaamheden

• Signaleren, volgen en analyseren van relevante berichtgeving en ontwikkelingen;
  • Mede-organiseren en -uitvoeren van besloten bijeenkomsten;
  • Bieden van ondersteuning tijdens acties en campagnes;
  • Onderhouden en updaten van het Amnesty Nederland China Informatieplatform;
  • Ondersteunende administratieve werkzaamheden.

Je profiel

• We zoeken iemand die zelfstandig en proactief werkt en contact legt met verschillende stakeholders. Het is niet vereist dat je publiek naar buiten treedt als Amnesty-medewerker.
  • Academisch werk- en denkniveau – masteropleiding begonnen/afgerond in China-studies, mensenrechten of een ander relevant onderwerp;
  • Affiniteit met het onderwerp China en mensenrechten;
  • Bij voorkeur ervaring met programma-ontwikkeling en uitvoering van (onderzoeks)projecten;
  • Oog voor het bouwen en onderhouden van effectieve en relevante netwerken;
  • Stressbestendig, initiatiefrijk en samenwerkingsgericht;
  • Uitstekende beheersing van het Nederlands, Engels en bij voorkeur ook Mandarijn-Chinees (dit is geen vereiste).

We blijven werken aan een organisatie waar alle talenten zich thuis voelen. Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Beschikbaarheid

Je bent, bij voorkeur, direct beschikbaar voor minimaal 8 uur per week. Je wilt je bovendien aan de functie committeren voor een periode van tenminste 6 maanden tot 1 jaar. Dat is een flinke investering, maar wel noodzakelijk om een goede bijdrage te kunnen leveren aan ons werk. Het helpt je ook het maximale uit je ervaring bij ons team te halen. Beoogde startdatum voor de functie is 1 december 2021.

Wat biedt Amnesty International

Een zinvolle en leerzame functie met goede begeleiding in een prettige werksfeer op het kantoor in Amsterdam. Alle regelingen voor vrijwilligers zijn vastgelegd in het Vrijwilligershandboek voor het Landelijk Secretariaat, zoals de reiskostenvergoeding, een WA/Ongevallen verzekering, en een gratis lunch op kantoor. We bieden een professionele werksfeer, de kans om praktijkgericht te leren over mensenrechtenwerk en een concrete werkervaring bij een internationale NGO. Het werken op kantoor zal uiteraard afhangen van de geldende corona-maatregelen.

Meer informatie

Voor meer informatie kun je contact opnemen Stijn Deklerck, Senior Beleidsmedewerker Mensenrechten China, via s.deklerck[at]amnesty.nl.

Solliciteren

Je sollicitatiebrief en CV kunnen worden gericht aan Stijn Deklerck en ontvangen wij graag uiterlijk zondag 31 oktober a.s. Je kunt gebruik maken van het sollicitatieformulier voor deze functie hieronder. De eerste gespreksronde vindt plaats in de week van 8 november a.s. via Teams. De kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, worden hierover tijdig geïnformeerd.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.