© Amnesty International

Persvoorlichter

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. Wij zoeken collega’s die diversiteit en inclusie belangrijk vinden. In Nederland telt de organisatie ruim 260.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 60 vrijwilligers.

Amnesty zoekt op dit moment een proactieve, inhoudelijke, allround persvoorlichter, voor 32 -36 uur per week.

De functie

Als voorlichter benader je namens Amnesty International proactief de media, bereid je Amnesty-medewerkers voor op het doen van perswoordvoering, doe je zelf perswoordvoering en ontwikkel je voorlichtings- en communicatieplannen voor Amnesty’s projecten en programma’s, die je gedeeltelijk zelf uitvoert. Je volgt het (internationale) nieuws op de voet en herkent kansen om voor Amnesty International belangrijke onderwerpen in de media te krijgen.

Afdelingsinformatie

De persvoorlichters maken deel uit van de afdeling Communicatie en Fondsenwerving. De afdeling draagt bij aan de doelen van Amnesty International door te zorgen voor effectieve communicatie en het genereren van inkomsten. Met onze externe communicatie informeren we, en betrekken we mensen bij ons werk. We vertalen de soms complexe juridische mensenrechteninhoud naar verhalen die mensen raken en in actie laten komen. Of dat nou een belangstellende, lid, activist, journalist of politicus is.

De werkzaamheden

Je benadert actief Nederlandse media. Je verzorgt media-uitingen richting pers en publiek, inclusief persberichten, en staat namens Amnesty de media te woord. Je schrijft opiniestukken, blogs en artikelen voor de website, en plaatst deze.

• Je ontwikkelt voorlichtings- en communicatiestrategieën voor Amnesty’s projecten, campagnes en programma’s, en voert deze uit. Je maakt daarvoor deel uit van relevante projectgroepen;
  • Je bouwt en onderhoudt een netwerk van relevante spelers, als journalisten en opiniemakers;
  • Je draagt mede zorg voor de bewaking van de inhoud, toonzetting, vormgeving, huisstijl en beeldtaal van communicatie-uitingen, conform het beleid van Amnesty International Nederland.

Jouw profiel

• Hbo+ werk- en denkniveau; bij voorkeur Internationaal recht, Internationale betrekkingen, Journalistiek, of een andere relevante opleiding;
  • Aantoonbare kennis van, en affiniteit met mensenrechten;
  • Zeer goed op de hoogte van het nieuws, politiek sensitief;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring als voorlichter in een vergelijkbare organisatie;
  • Uitstekende schrijfvaardigheden, ook in het Engels;
  • Creatief, strategisch, gedreven, initiatiefrijk.

We blijven werken aan een organisatie waar alle talenten zich thuis voelen. Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Arbeidsvoorwaarden

We bieden een contract voor bepaalde tijd voor de duur van 12 maanden voor 32 – 36 uur per week (per 1 juli aanstaande), met uitzicht op verlenging.

De arbeidsvoorwaardenregeling van Amnesty International, afdeling Nederland is van toepassing. Het salaris bedraagt bij indiensttreding minimaal €3.549,73 en maximaal €4.732,98 bruto per maand bij een 40-urige werkweek. Wij bieden een prettige werksfeer en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.

Contactgegevens

Voor meer informatie over de functie kun je op werkdagen contact opnemen met Ruud Bosgraaf, Senior Persvoorlichter: r.bosgraaf[at]amnesty.nl

Je sollicitatiebrief en CV ontvangen wij graag uiterlijk zondag 5 juni a.s. Je kunt gebruik maken van het sollicitatieformulier voor deze functie hieronder. De brief kan worden gericht aan Bart van Kuijk, manager Communicatie en Fondsenwerving.

De eerste gespreksronde vindt plaats in de week van 13 juni en de tweede gespreksronde in de week van 20 juni. De kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, worden hierover tijdig geïnformeerd.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.