© Amnesty International

Peer Educators Etnisch Profileren

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. In Nederland telt de organisatie ruim 250.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 40 vrijwilligers.

Gezocht: Peer Educators Etnisch Profileren

Waar onrecht heerst en mensen onderdrukt worden, komt Amnesty in actie: we onderzoeken onrecht, voeren campagnes, lobbyen bij regeringen en we geven voorlichting. In meer dan 150 landen voeren we actie voor gerechtigheid, vrijheid, menselijke waardigheid en gelijkheid. We willen graag het verschil maken en bijdragen aan een rechtvaardige wereld, door onder andere voorlichting en educatieve mensenrechtenprogramma’s. Help jij ons mee?

Ben jij maatschappelijk betrokken, heb je een vlotte babbel en werk je graag met jongeren? Wil jij je inzetten om discriminatie tegen te gaan en jongeren inspireren met jouw persoonlijke verhaal? Dan is de functie van peer educator misschien wat voor jou.

Als peer educator ga je in gesprek met MBO-studenten over het thema etnisch profileren. Jij inspireert deze groep om te begrijpen wat etnisch profileren is, welke gevolgen het heeft en hoe ze zich erover uit kunnen spreken. Etnisch profileren is een vorm van discriminatie en daarom in strijd met de mensenrechten.

Amnesty International heeft les- en actiematerialen voor dit thema beschikbaar. Samen met je mede peer educator ga je het gesprek aan over dit onderwerp. Uiteraard zal je getraind worden op dit thema net als op het gebied van algemene mensenrechten.

Hoe werkt het?

• Je volgt een tweedaagse training waarin je alles leert over mensenrechten, etnisch profileren, hoe je je eigen verhaal kunt integreren met story telling en je leert je mede peers kennen;
  • Je geeft de workshops binnen het MBO;
  • Na elke workshop koppel je terug richting je projectleider;
  • Je werkt in duo’s;
  • Je geeft minimaal twee workshops per maand;
  • Je bent op projectbasis minimaal beschikbaar voor schooljaar 2021-2022;
  • Wij zijn in elke regio op zoek, maar in het bijzonder buiten de Randstad.

Wat is jouw profiel?

• Je bent tussen de 18-25 jaar;
  • Je bent een kei in communiceren;
  • Je kunt goed werken met jongeren (16-25 jaar);
  • Je vindt etnisch profileren en discriminatie in z’n algemeenheid een belangrijk thema;
  • Je bent beschikbaar op 24 september (online) en 25 september in Amsterdam i.v.m. de (verplichte) trainingsdagen.

We blijven werken aan een organisatie waar alle talenten zich thuis voelen. Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond en met een MBO-achtergrond.

Wat bieden wij?

• Een tweedaagse training waarin je skills leert waar je je leven lang wat aan hebt;
  • Begeleiding en advies op maat;
  • Een vergoeding per workshop van 25 Euro;
  • Reiskostenvergoeding.

Pas jij binnen dit profiel en kan je niet wachten om jouw verhaal te delen en in gesprek te gaan over etnisch profileren? Solliciteer dan naar deze functie door jouw CV en een filmpje van maximaal 3 minuten te mailen naar s.hashish[at]amnesty.nl, waarin jij vertelt wie je bent, waarom jij geschikt bent als peer educator en waarom jij affiniteit hebt met de thema’s etnisch profileren en discriminatie. Je kan uiterlijk een week na sluitingsdatum een reactie verwachten. We ontvangen jouw reactie graag uiterlijk 8 augustus.

Wil je liever eerst meer informatie, neem dan contact op met Samar Hashish, via: s.hashish[at}amnesty.nl of telefonisch 06-15232018.