Gezocht: Peer Educators Etnisch Profileren

Waar onrecht heerst en mensen onderdrukt worden, komt Amnesty in actie: we onderzoeken onrecht, voeren campagnes, lobbyen bij regeringen en we geven voorlichting. In meer dan 150 landen voeren we actie voor gerechtigheid, vrijheid, menselijke waardigheid en gelijkheid. We willen graag het verschil maken en bijdragen aan een rechtvaardige wereld, middels onder andere voorlichting en educatieve mensenrechtenprogramma’s. Help jij ons mee?

Ben jij een aanpakker, maatschappelijk betrokken en werk je graag met jongeren? Wil jij je inzetten om discriminatie tegen te gaan en om jongeren te inspireren met jouw persoonlijke verhaal? Dan is de functie van peer educator misschien wat voor jou. Als peer educator ga je in gesprek met MBO-studenten over het thema Etnisch Profileren. Jij inspireert deze groep om te begrijpen welke gevolgen etnisch profileren heeft, om hier een mening over te vormen en om zich hierover uit te spreken. Etnisch Profileren is een vorm van discriminatie en daardoor in strijd met de mensrechten. Onder Etnisch Profileren verstaat Amnesty: een vorm van discriminatie waar de politie iemand stopt, controleert, fouilleert of aanhoudt mede vanwege zijn huidskleur of herkomst zonder goede of geldige reden. Amnesty International heeft les- en actiematerialen voor dit thema beschikbaar. Samen met je mede peer educator ga je het gesprek aan over dit onderwerp. Uiteraard zal je getraind worden op dit thema evenals algemene mensenrechten.

Hoe werkt het

•  Je volgt een tweedaagse training waarin je alles leert over mensenrechten, etnisch profileren, het leiden van een debat, hoe je je eigen verhaal kunt integreren en hoe je je mede peers leert kennen;
  •  Amnesty heeft een debatworkshop ontwikkeld waar je mee gaat werken;
  • Je geeft de workshops binnen het mbo;
  • Na elke workshopdag geef je een terugkoppeling aan jouw projectleider;
  • Je werkt in duo’s;
  • Je geeft minimaal twee workshops per maand;
  • Je bent op projectbasis minimaal beschikbaar voor schooljaar 2019-2020.

Wat is jouw profiel?

• Je bent tussen de 18-25 jaar;
  • Je bent een kei in communiceren;
  • Je kunt goed werken met jongeren (16-25 jaar);
  • Je woont bij voorkeur in de provincies: Groningen, Friesland, Brabant, Limburg, Gelderland, Overijssel of Zeeland;
  • Je vindt etnisch profileren en discriminatie in z’n algemeenheid een belangrijk thema;
  • Je bent beschikbaar op 22 mei en 23 mei i.v.m. de (verplichte) trainingsdagen
  • Je hebt bij voorkeur een diverse culturele achtergrond

Wat bieden wij?

• Een tweedaagse training waarin je skills leert waar je je leven lang wat aan hebt;
  • Begeleiding en advies op maat;
  • Een vergoeding per workshop van 25 Euro;
  • Reiskostenvergoeding.

Pas jij binnen dit profiel en kan je niet wachten om jouw verhaal te delen en in gesprek te gaan over Etnisch Profileren? Solliciteer dan naar deze functie door jouw CV en een filmpje van maximaal 3 minuten te mailen naar n.arrindell@amnesty.nl, waarin jij vertelt wie je bent, waarom jij geschikt bent als peer educator en waarom jij affiniteit hebt met het thema Etnisch Profileren en Discriminatie. We ontvangen jouw reactie graag uiterlijk 10 april.

Wil je liever eerst meer informatie, neem dan contact op met Naomi Arrindell, via: n.arrindell@amnesty.nl of telefonisch 06-18482832.