Gespreksleider voor de Human Rights Talk in de Kunst en Cultuur-sector

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. Wij zoeken collega’s die diversiteit en inclusie belangrijk vinden. In Nederland telt de organisatie ruim 260.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 60 vrijwilligers.

Wij zoeken een gespreksleider voor de Human Rights Talk van Amnesty International in de Kunst en Cultuur-sector.

Ben jij geïnteresseerd om binnen de kunst en cultuur-sector het gesprek aan te gaan over mensenrechten? Solliciteer dan naar de vrijwilligersfunctie Gespreksleider voor de Human Right Talk van Amnesty International.

Ga het gesprek aan over mensenrechten in Nederland binnen de kunst en culturele sector.

Wat vinden bezoekers van de kunst en culturele sector eigenlijk van mensenrechten? Aan de hand van casussen waar Amnesty International actief voor is begeleid jij de deelnemers aan de dialoog bij hun meningen en ervaringen over het belang van de mensenrechten als het gaat om privacy en veiligheid, migranten en vluchtelingen, racisme en discriminatie en LHBTI+, vrouwenrechten en zelfbeschikking, vrijheid van meningsuiting, demonstratierecht en nog veel meer.

Wat ga je doen?

• Gedurende het hele jaar en in het bijzonder gedurende campagnes en evenementen plan je en begeleid je dialogen online of offline in het kader van privacy en veiligheid, migranten en vluchtelingen, racisme en discriminatie en LHBTI+ vrouwenrechten en zelfbeschikking, vrijheid van meningsuiting en demonstratierecht;
  • Je richt je op de culturele sector zoals musea, museumdocenten, tentoonstellingen, evenementen in de kunst en culturele sector;
  • Als gespreksleider tijdens een dialoog ben je voor de deelnemers het gezicht van Amnesty International. Dat betekent dat je kennis en weet hebt van de visie en missie van Amnesty International. Niet jouw persoonlijke, maar Amnesty’s waarden zijn leidend.
  • Gedurende de dialoog structureer, faseer en regisseer je het groepsdenkproces. Je zorgt dat dialoog goed verloopt en als deelnemers aangeven zich te willen gaan inzetten voor Amnesty International, breng je ze met de juiste mensen in contact.

De gemiddelde tijdinvestering is ongeveer 16 uur per maand, waarvan 2 dialogen (bestaande uit 90 minuten voorbereiding, 90 minuten dialoog en 30 minuten afronding) en 3 uur aan jouw persoonlijke professionele ontwikkeling. Denk hierbij aan masterclasses, trainingen, coaching of het zelf bijwonen van een dialoog.

Wat vragen we van jou?

• Je bent betrokken bij mensenrechten;
  • Je hebt een netwerk in de culturele sector of je bent in opleiding binnen de culturele sector;
  • Met de dialoog wil je de deelnemers betrekken bij de kennis over mensenrechten en wil je hen begeleiden bij het in actie komen bij Amnesty-activiteiten;
  • Je zorgt dat je kennis van mensenrechten en de visie van Amnesty International krijgt door het volgen van trainingen en masterclasses over privacy en veiligheid, migranten en vluchtelingen, racisme en discriminatie en LHBTI+ vrouwenrechten en zelfbeschikking en meer;
  • Je hebt kennis van het werken in Teams;
  • Je bent flexibel met je tijd;
  • Je bent goed in plannen en organiseren.

Solliciteren?

Ben je enthousiast en wil jij gespreksleider voor Amnesty International worden? Meld je dan aan bij dialoogdg@amnesty.nl met een motivatiebrief en CV. Na een selectieprocedure via een telefonische kennismakingsgesprek kun je deelnemen aan de opleiding voor gespreksleider.

Heb je een certificaat van deelname nodig? Dan kan Amnesty International daarvoor zorgen.