© Amnesty International

(Beleids)medewerker Vluchtelingen en Migranten

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd. Wij zoeken daarom collega’s die diversiteit en inclusie belangrijk vinden. In Nederland telt de organisatie ruim 250.000 leden en donateurs. Op het kantoor in Amsterdam werken 120 betaalde medewerkers en 40 vrijwilligers.

In verband met het vertrek van een collega zoeken wij een (beleids)medewerker Vluchtelingen en Migranten, voor 32 uur per week.

De medewerker Vluchtelingen en Migranten is (mede)verantwoordelijk voor het uitvoeren van het programma Vluchtelingen en Migranten. We zetten ons binnen dit programma in voor het tegengaan van mensenrechtenschendingen binnen de asielketen en voor een menswaardig Europees migratiebeleid. We kijken de komende jaren specifiek naar risico’s van gedwongen terugkeer, bewijsnood en vluchtelingen en seksueel geweld. Daarbij streeft Amnesty Nederland ernaar de strijd voor de bescherming van vluchtelingen en migranten nauwer met de rightsholders samen te voeren.

De functie

Amnesty International Nederland is op zoek naar een nieuwe collega voor het team dat het programma Vluchtelingen en Migranten uitvoert. Je fungeert als inhoudelijk deskundige op dit dossier, voert onderzoek uit en bewaakt de inhoudelijke kwaliteit van de externe uitingen. Ook draag je bij aan de vertegenwoordiging van Amnesty International in het externe veld van professionals en op ministeries en aan de strategische programma-ontwikkeling. Er is veel ruimte binnen het team voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroei.

Je hebt als professional al enkele jaren gewerkt aan verbetering van het Nederlandse vluchtelingen- en migratiebeleid, bent initiatiefrijk en in staat om onderscheidende activiteiten van Amnesty International uit te denken en uit te voeren. We zoeken iemand die scherpe (juridische) analyses kan maken van mensenrechtenschendingen en gevoel heeft hoe mensen en organisaties te verbinden aan concrete oplossingen voor betere bescherming van vluchtelingen in Nederland en Europa.

Afdelingsinformatie

Het programma Vluchtelingen en Migranten maakt deel uit van het team Mensenrechten in Nederland (MRinNL) binnen de afdeling Mensenrechtenbeleid van Amnesty Nederland. De afdeling bestaat uit 30 betaalde medewerkers en diverse vrijwilligers en stagiairs die werken aan verschillende programma’s. Binnen het team MRinNL ben je met twee andere collega’s verantwoordelijk voor onderzoek, de strategie, en de beleidsbeïnvloeding m.b.t het onderwerp Vluchtelingen en Migranten. Daarbij werk je samen met collega’s van de afdelingen Media & Politieke Zaken, Mobilisatie & Actie en Fondsenwerving & Marketing. Je onderhoudt contact met collega’s van Amnesty-afdelingen elders in Europa, onze lobbyisten in Brussel en Amnesty’s internationale Refugee and Migrants-team.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

• Signaleren, volgen en analyseren van wetgeving, jurisprudentie en EU- en overheidsbeleid;
  • Uitvoeren van relevant mensenrechtenonderzoek;
  • Beleidsbeïnvloeding gericht op de implementatie van internationale mensenrechtenstandaarden bij o.a. ministeries, gemeenten, toezichthouders en uitvoeringsdiensten;
  • (Mede)-organiseren en -uitvoeren van publieksbijeenkomsten en andere vormen van externe communicatie;
  • Externe vertegenwoordiging van Amnesty International;
  • Onderhouden van een divers netwerk: van IND tot NGO’s en van ministeries tot activisten en rightsholders;
  • Beleidsadvisering over en de ondersteuning bij de ontwikkeling van Amnesty-beleid en -strategie;
  • Meewerken aan acties en campagnes.

Onze ideale kandidaat heeft het volgende profiel

• Academisch werk- en denkniveau: een master in de richting asiel- en migratierecht, internationaal recht of soortgelijke juridische master;
  • Ten minste drie jaar beleidsmatige of juridische ervaring op het snijvlak van asiel- en migratierecht;
  • Goede kennis van nationale en internationale mensenrechtensystemen en -mechanismen;
  • Bij voorkeur ervaring met programma-ontwikkeling en uitvoering van (onderzoeks)projecten;
  • Gevoel voor het omzetten van politiek-juridische analyses van mensenrechtenproblemen naar effectieve interventiestrategieën en oplossingsgerichte actie;
  • Oog voor het bouwen en onderhouden van effectieve en relevante netwerken;
  • Stressbestendig, initiatiefrijk en samenwerkingsgericht;
  • Goed, makkelijk en precies kunnen schrijven;
  • Uitstekende beheersing van het Nederlands en het Engels;
  • Gevoel voor het werken voor en met vluchtelingen.

We blijven werken aan een organisatie waar alle talenten zich thuis voelen. Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Arbeidsvoorwaarden

We bieden een contract voor bepaalde tijd voor de duur van een jaar voor 32 uur per week (en bij voorkeur per direct), met de mogelijkheid tot verlenging.

De arbeidsvoorwaardenregeling van Amnesty International, afdeling Nederland is van toepassing. Het salaris bedraagt bij indiensttreding minimaal € 3.308,70 en maximaal € 4.411,60 bruto per maand bij een 40-urige werkweek. Wij bieden een prettige werksfeer en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.

Contactgegevens

Voor meer informatie over de functie kun je op werkdagen contact opnemen met Paul Helsloot, manager afdeling Mensenrechtenbeleid p.helsloot [at] amnesty.nl.

Je sollicitatiebrief en CV ontvangen wij graag uiterlijk zondag 3 oktober a.s. Je kunt gebruik maken van het sollicitatieformulier hieronder. De brief kan worden gericht aan Paul Helsloot, manager afdeling Mensenrechtenbeleid.

De eerste gespreksronde vindt plaats in de week van 11 oktober a.s. via Teams. De kandidaten die hiervoor worden uitgenodigd, worden hierover tijdig geïnformeerd.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.