© Amnesty International

Amnesty zoekt activistenleiders in Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Zwolle en Brabant

Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt verdedigers van mensenrechten wereldwijd.

Amnesty International zoekt activistenleiders in Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Zwolle en Brabant (Breda, Den Bosch, Eindhoven, Tilburg)

Het gaat om een vrijwillige functie van februari t/m december 2021, voor gemiddeld 4 uur per week.

In Polen vrezen Elzbieta, Joanna en Anna voor een gevangenisstraf van twee jaar. Hun misdrijf? Ze zouden posters hebben verspreid waarop de maagd Maria is afgebeeld met een halo in de kleuren van de regenboog, het lhbtiq+-symbool. Vind jij dit ook absurd? Wil jij iets doen voor deze drie dappere vrouwen en kun jij anderen ook in actie laten komen? Dan zoeken we JOU in ons team!

In zeven steden komen jonge vrijwilligers in stadsteams in actie voor Elzbieta, Joanna en Anna als onderdeel van een landelijke campagne tegen mensenrechtenschendingen in Polen. De stadsteams organiseren creatieve acties, verzamelen handtekeningen en bouwen aan een duurzaam netwerk van activisten in hun stad.

Wie ben je?

• Je bent nieuwsgierig en kunt projectmatig werken
  • Je kunt een groep activisten aan je binden en motiveren om gezamenlijk acties op te zetten
  • Je hebt enige ervaring met het organiseren van acties
  • Je hebt een flexibele werkhouding
  • Je spreekt Nederlands

Wat doe je?

Als activistenleider heb je twee hoofdtaken.

Organiseren van acties

• Je bedenkt samen met activisten online en offline acties, die passen in de campagnestrategie (conform RIVM-regels)
  • Je zorgt voor de praktische voorbereiding en de coördinatie van acties
  • Samen met activisten verdeel je de taken en voer je de acties uit

Aansturen van een team van activisten

• Je werft en selecteert activisten voor je team
  • Je investeert in de relatie met je activisten
  • Je begeleidt je team bij het behalen van de gezamenlijke doelen
  • Je draagt bij aan de ontwikkeling van activisten door trainingen aan te bieden (niet zelf geven)
  • Je bouwt aan een lokaal netwerk van jonge activisten in jouw stad

Daarnaast neem je deel aan de webinars en trainingen die Amnesty International aanbiedt en zet je je 11 maanden lang, gemiddeld 4 uur per week in voor deze campagne.

Wat biedt Amnesty?

• Je wordt onderdeel van een jong en enthousiast stadsteam binnen de landelijke campagne tegen mensenrechtenschendingen in Polen
  • Je doet ervaring op met campagne voeren bij Amnesty  International en krijgt veel ruimte voor eigen ideeën
  • Je verbreedt je kennis en vaardigheden m.b.t. organizing, storytelling, campagne voeren, gesprekstechnieken en teambuilding d.m.v. trainingen
  • Je wordt gecoacht door een organizer uit het team
  • Er is een onkostenvergoeding

Goed om te weten

Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Ben jij de activistenleider die in een van de zeven steden aan de slag wil gaan bij Amnesty?

Stuur dan een e-mail met je motivatie en korte cv naar de regiocoördinator van jouw stad of neem contact op voor meer informatie:

Amsterdam: Ezgi Okyay – campagne@amsterdam.amnesty.nl / 020-773 35 08

Groningen: Ezgi Okyay – regiofnu@amnesty.nl / 020-773 35 08

Den Haag en Rotterdam: Auke van der Wielen – regiozz@amnesty.nl / 06-18482836

Nijmegen en Zwolle: Suzanne Tiemersma – s.tiemersma@amnesty.nl / 06-15145043

Brabant (Breda, Den Bosch, Eindhoven, Tilburg): Rob van Hal –  r.vanhal@amnesty.nl / 06-14777968

We nemen dan z.s.m. contact met je op.