© mashas.photography @Instagram

Activistenleiders campagne voor de Poolse activisten Elzbieta, Joanna en Anna

Amnesty International zoekt activistenleiders in Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Zwolle en Brabant (Breda, Den Bosch, Eindhoven, Tilburg). Het gaat om een vrijwillige functie t/m december 2021, voor gemiddeld 4 uur per week.

In Polen vrezen Elzbieta, Joanna en Anna voor een gevangenisstraf van twee jaar. Hun misdrijf? Ze hebben posters verspreid waarop de maagd Maria is afgebeeld met een halo in de kleuren van de regenboog, het lhbtiq+-symbool. In Polen worden mensenrechtenverdedigers vaak lastiggevallen en geïntimideerd en wij roepen de Poolse autoriteiten op de drie vrouwen niet te vervolgen.

Vind jij de aanklacht ook absurd? Wil je in actie komen voor deze drie moedige vrouwen? Dan zoeken we JOU in ons team!

In acht steden komen jonge vrijwilligers in stadsteams in actie voor Elzbieta, Joanna en Anna als onderdeel van de landelijke campagne tegen mensenrechtenschendingen in Polen. De stadsteams organiseren creatieve acties, verzamelen handtekeningen en bouwen aan een duurzaam netwerk van activisten in hun stad.

Wie ben je?

• Je bent nieuwsgierig, relatie gericht en verbindend
  • Je bent in staat projectmatig te werken
  • Je spreekt makkelijk onbekende mensen aan
  • Je weet mensen te motiveren zich actief in te zetten voor mensenrechten
  • Je kunt een groep activisten aan je binden en motiveren om gezamenlijk acties op te zetten
  • Je hebt een flexibele werkhouding
  • Je spreekt Nederlands

Wat doe je?

Als activistenleider heb je twee hoofdtaken:

Ontwikkelen en uitvoeren van acties

• Je bedenkt samen met activisten online en offline acties, die passen in de campagnestrategie (conform RIVM-regels)
  • Je zorgt voor de coördinatie van de acties
  • Samen met activisten voer je de acties uit

Opzetten en aansturen van een team van activisten

• Je werft en selecteert activisten voor je team
  • Je investeert in de relatie met je activisten
  • Je begeleidt je team bij het behalen van de gezamenlijke doelen
  • Je draagt bij aan de ontwikkeling van activisten door trainingen aan te bieden (niet zelf geven)
  • Je bouwt aan een lokaal netwerk van jonge activisten in jouw stad

Daarnaast neem je deel aan de webinars en trainingen die Amnesty International aanbiedt en zet je je tot het einde van het jaar gemiddeld 4 uur per week in voor deze campagne.

Wat biedt Amnesty?

• Je wordt onderdeel van een enthousiast stadsteam binnen de landelijke campagne
  • Je doet ervaring op met campagne voeren en organizing bij Amnesty International
  • Je verbreedt je kennis en vaardigheden door middel van trainingen over organizing, storytelling, campagne voeren, coaching en teambuilding
  • Je krijgt veel vrijheid voor eigen ideeën
  • Je krijgt begeleiding van een organizer uit het team en hebt hiermee regelmatig contact
  • Onkostenvergoeding

Goed om te weten

Voor een diverse samenstelling van ons team zijn we in het bijzonder geïnteresseerd in kandidaten met een multiculturele achtergrond.

Ben jij de activistenleider die in een van de acht steden aan de slag wil gaan voor de campagne? Vul dan hieronder het aanmeldformulier in met je motivatie en je CV. Indien je geen standaard CV hebt dan is een korte beschrijving van jouw relevante werkervaring ook voldoende. Heb je nog vragen, neem dan contact op met de organizer in jouw stad:

Amsterdam en Groningen: Eva Romviel – e.romviel[at]amnesty.nl / 06-11193474
Den Haag en Rotterdam: Auke van der Wielen – a.vanderwiele[at]amnesty.nl / 06-18482836
Nijmegen en Zwolle: Suzanne Tiemersma – s.tiemersma[at]amnesty.nl / 06-15145043
Brabant: Rob van Hal – r.vanhal[at]amnesty.nl / 06-14777968

Ben je op zoek naar meer verantwoordelijkheid en uitdaging? Geef je dan op als organizer voor deze campagne. Meer informatie hierover is te lezen via deze link.