© Amnesty

Mensenrechteneducatie

Een belangrijk deel van ons werk is bewustwording creëren over mensenrechten. Want alleen als mensen weten wat er in de wereld gebeurt, kunnen we samen een vuist maken tegen regeringen die mensenrechten schenden. In Nederland geven we daarom jaarlijks gastlessen aan tienduizenden leerlingen. Daarnaast geven we gerichte trainingen aan mensenrechtenverdedigers in het buitenland. Zij leren hoe ze op een onafhankelijke manier te werk kunnen gaan bij het verzamelen van accurate en geverifieerde informatie, om zo mensenrechtenschendingen te documenteren.

Waarom mensenrechteneducatie nodig is

…in Nederland

Het recht om voor je mening uit te komen, het recht om zelf je geloof te kiezen of het recht om niet te worden gemarteld: in ons land zijn deze rechten vanzelfsprekend. Maar de samenleving verandert en verschillende culturen komen als gevolg van globalisering steeds dichter bij elkaar. Via de televisie, internet en de sociale media komen mensen steeds jonger in aanraking met mensenrechtenschendingen. Foto’s van overvolle boten met vluchtelingen, filmpjes over onthoofdingen door Islamitische Staat op YouTube, tv-beelden van buitensporig politiegeweld in Brazilië in de aanloop naar de Olympische Spelen: het is belangrijk dat jongeren het vermogen ontwikkelen om die gebeurtenissen te kunnen begrijpen, er een mening over te vormen en zich erover uit te spreken. Om dat te kunnen, moeten zij weten wat mensenrechten zijn en moeten ze schendingen ervan herkennen.

… in het buitenland

Amnesty vindt het belangrijk om ook in andere landen de kennis over mensenrechten te vergroten en om de capaciteit en slagkracht van lokale mensenrechtenorganisaties te versterken. In veel landen met grote problemen op mensenrechtengebied, is de bevolking zich onvoldoende bewust van haar rechten.

Wat Amnesty doet

…in Nederland

Met kwalitatief hoogwaardige lesmaterialen en gastdocenten bereiken we al jarenlang tienduizenden leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. De gastdocenten volgen een uitgebreide training voordat zij aan de slag gaan.

Amnesty biedt docenten en leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs een waaier aan actuele les- en informatiematerialen, zowel op papier als via onze website.

…in het buitenland

Amnesty heeft twee programma’s om de kennis, capaciteit en slagkracht van lokale mensenrechtenorganisaties te versterken.