Palmolieschandaal: multinationals profiteren van kinderarbeid en uitbuiting.
© © Amnesty International / WatchDoc

Roep bedrijven op duurzamer en verantwoordelijker te ondernemen

Teken de petitie

Producten die je hier koopt zoals je telefoon, t-shirt of je kopje koffie zijn vaak aan de andere kant van de wereld geproduceerd. Soms gebeurt dat onder vreselijke werkomstandigheden of is de productie ervan verwoestend voor de omgeving.

Bedrijven houden zich lang niet altijd aan internationale afspraken om mensenrechten en het milieu te beschermen. Nog steeds werken er kinderen in mijnen, is er sprake van slavenarbeid, worden mensen uit hun huis gejaagd om plaats te maken voor plantages, en worden mensen ziek omdat bedrijven de grond, het water en de lucht vervuilen. Wie zich hiertegen verzet, krijgt soms te maken met bedreigingen of geweld.

Als consument weet je vaak niet of jouw aankopen wel gemaakt zijn met respect voor mensenrechten en milieu. Er zijn gelukkig steeds meer keurmerken waaraan je verantwoorde producten kunt herkennen. Maar eigenlijk zou dat voor álle producten moeten gelden. Daarom is het belangrijk dat de overheid bedrijven verplicht om duurzaam en verantwoord te ondernemen. Hiervoor is in maart een wetsvoorstel ingediend in de Tweede Kamer

Vind jij ook dat deze wet moet worden goedgekeurd door de Tweede Kamer? Laat dan nu je stem horen!

Deze petitie is een samenwerking van onderstaande organisaties die de krachten hebben gebundeld in het Initiatief Duurzaam en Verantwoord Ondernemen (IDVO).

Deze gezamenlijke petitie wordt namens het IDVO gefaciliteerd door het Leger des Heils, dat gegevens van de ondertekenaars alleen verzamelt en veilig opslaat. Je gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt of gedeeld met andere partijen.

Lees hier het privacystatement van het Leger des Heils en hier hoe Amnesty met jouw privacy omgaat