Traditionele huizen in Fenghuang in de provincie Hunan
© Theodor Lundqvist on Unsplash

Jouw ervaringen in China

Wat zijn jouw eigen ervaringen in China? Wat merk je wel en niet van het naleven van de mensenrechten? Laat het ons weten via info@amnesty.nl!

Als student of toerist in China ben je natuurlijk een buitenstaander. Daardoor ontsnappen er misschien dingen aan je aandacht. Gebruik daarom de onderstaande checklist en geef je ervaringen aan ons door. Daar willen we je bij voorbaat heel hartelijk voor bedanken!

Cameratoezicht

China heeft inmiddels waarschijnlijk het grootste netwerk van cameratoezicht op straat. Camera’s worden ook ingezet bij de experimenten rond het sociaalkredietsysteem, waarbij overtredingen worden geregistreerd waarmee je “sociale kredietpunten” verliest. Zie je die camera’s? Waar staan ze?

Internet

Hoe merk je dat je tot sommige websites geen toegang hebt? Is het mogelijk dat te omzeilen? Wordt het internetverkeer van jou als buitenlander ergens geregistreerd en kun je daar last mee krijgen?

Internetcafés

Tien jaar geleden was er een uitgebreid systeem van personeel dat toezicht houdt in internetcafés, met landelijk tienduizenden medewerkers. Hoe is het nu met de internetcafés? Merk je iets van dat toezicht?

Oude wijken

Als je met een verouderde stadsgids op zoek gaat naar de hutongs, de oude steegwijkjes in Beijing, zul je misschien merken dat er daarvan veel minder zijn dan recentelijk nog aangegeven stond. Wat is er met die oude wijken gebeurd en waar zijn de bewoners naartoe gegaan?

Arbeidsmigranten

In de grote steden is er een aanzienlijke populatie van arbeidsmigranten, mensen met een onzeker inkomen en nauwelijks rechten, die vaak in schamele onderkomens slapen. Herken je ze op straat of in winkels?

Klagers

Een andere groep mensen “van buiten” is die van burgers die naar Beijing en provinciale hoofdsteden komen om daar een petitie (klacht of verzoek) in te dienen. Soms bivakkeren ze daar maanden. Zie je daar iets van?

Demonstraties

Enkele parken werden ten tijde van de Olympische Spelen 2008 aangewezen als plaatsen waar demonstraties werden gehouden. Zie je dat bij andere grote evenementen in China ook?

Mao Zedong

Hoe is de aandacht voor wijlen voorzitter Mao? Wordt hij herdacht in zijn geboortestreek en elders?

4 juni 1989

Zijn er plekken of andere zaken in Beijing die herinneren aan 4 juni 1989? En is er een museum of andere plek waar je kunt zien wat de Culturele Revolutie inhield, of de Grote Sprong Voorwaarts?

Religie

Van welke religies kun je de heiligdommen, kerken of tempels bezoeken? Is er zichtbare bewaking of toezicht bij die locaties?

Buitenlandse films

Welke buitenlandse films kun je zien in de bioscoop of op de tv-kanalen? Zijn er opvallende afwezigen?

Boekhandels

In boekhandels die boeken in westerse talen aanbieden kun je waarschijnlijk werk vinden van Mo Yan, de Chinese Nobelprijswinnaar voor de Literatuur. Maar zijn er ook boeken te koop van die andere Chinese Nobelprijswinnaar, Gao Xingjian? Die van Liu Xiaobo, de winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, zijn er zeker niet. Maar misschien zijn er wel boeken te krijgen van Ai Weiwei, de internationaal meest bekende Chinese kunstenaar?

Zwarte mensen en moslims

In Chinese steden zijn relatief weinig zwarte mensen te zien. Voor zover ze er zijn, hoe worden ze bekeken en behandeld? En hoe is dat voor moslimvrouwen met een hoofddoek?

LHBTI+

Hoe openlijk treden LHBT+-ers naar buiten? Is het denkbaar dat homomannen hand in hand over straat gaan? Is het moeilijk om een homobar of vergelijkbare ontmoetingsplaats te vinden?

Tibet

Als je de trein naar Tibet neemt, zijn er dan beperkingen aan waar je mag uitstappen, of waar je het station op mag? Moet je een speciaal visum hebben voor bezoek aan de regio? Kan je ook een trein nemen naar Xinjiang, en naar welke plaatsen kun je dan gaan?

Bedrijven

Voor bedrijven: er is maar één vakbond toegestaan. Wat merk je daarvan als er met werknemers moet worden gesproken over arbeidsomstandigheden, loon of klachten?

Universiteiten

Voor universiteiten: er zijn verplichte politieke lessen op de Chinese universiteiten. Geldt dat ook voor buitenlandse studenten en voor buitenlandse vestigingen van westerse universiteiten?