© Ed Kashi

Mensenrechten op het mbo? Begin met ons lespakket over Etnisch Profileren!

Speciaal voor het mbo heeft Amnesty de workshop Een Kwestie van Kleur? ontwikkeld

Amnesty International vindt het erg belangrijk dat mbo-studenten het vermogen ontwikkelen om gebeurtenissen zoals de vluchtelingencrisis of het achterstellen van groepen Nederlanders te kunnen begrijpen. Om dit te kunnen, moeten zij weten wat mensenrechten zijn en schendingen ervan herkennen. Dit stimuleren wij door het bieden van lesmaterialen over burgerschap.

Etnisch profileren
Onder etnisch profileren verstaat Amnesty: een vorm van discriminatie waarbij de politie iemand stopt, controleert, fouilleert of aanhoudt, (mede) vanwege zijn huidskleur of herkomst en zonder goede en geldige reden. Etnisch profileren is een vorm van discriminatie en daarom in strijd met de mensenrechten.

Peer educators
Wat de workshop uniek maakt is dat deze wordt gegeven door peer educators. Deze maatschappelijk betrokken leeftijdsgenoten gebruiken persoonlijke verhalen, om een aansprekende workshop over etnisch profileren te verzorgen. Bewustwording staat hierbij centraal.

De workshop
Aan de hand van een korte film, opdrachten en debat vergroten mbo-studenten hun kennis over etnisch profileren, de oorzaken en gevolgen ervan en leren zij over de bevoegdheden van de politie. Daarnaast vergroten de studenten hun vaardigheden om op te komen voor hun rechten en die van anderen wanneer zij door de politie worden gecontroleerd.

Wat bieden wij:
• Een gratis workshop verzorgd door peer educators.
• Kennis over mensenrechten, discriminatie en etnisch profileren.
• Handige tools voor uw studenten om toe te passen in de praktijk.

Onze peer educators komen graag naar uw school. Zij nemen uw studenten mee in een interessant dialoog over een gevoelig, actueel en belangrijk onderwerp.

Mbo workshop aanvragen

• Ik ben
  • Ik ben:
  • Schoolgegevens
  • Hoe bent u op de hoogte geraakt van ons gastlesaanbod?