Bouwwerkzaamheden in het centrum van Doha, de hoofdstad van Qatar.
© Getty Images/Robert Harding World Imagery

In Qatar werken veel buitenlandse arbeiders in de bouw, aan infrastructuur en in de dienstverlening. De arbeidsmigranten komen vooral uit armere landen in Azië en Afrika. Ondanks de hervormingen die Qatar doorvoerde, zijn de arbeidsomstandigheden voor arbeidsmigranten ronduit slecht.

Roep Qatar en de FIFA op om het juiste te doen: compenseer de arbeidsmigranten die het WK mogelijk maakten.

GERECHTIGHEID VOOR UITGEBUITE ARBEIDERS

Teken de petitie
Omdat hervormingen niet worden nageleefd, worden arbeidsmigranten in Qatar nog steeds uitgebuit.
© David Ramos/FIFA via Getty Images

Qatar, arbeiders en het WK Voetbal

In Qatar werken bijna 2 miljoen arbeidsmigranten aan de infrastructuur, in de bouw, in de dienstverlening én aan stadions en andere faciliteiten voor het WK Voetbal dat er in 2022 plaatsvindt. Hervormingen zouden het leven van de arbeidsmigranten verbeteren. Die worden echter slecht uitgevoerd en slechte gehandhaafd. Hierdoor zijn duizenden werknemers overgeleverd aan gewetenloze werkgevers, die hen straffeloos misbruiken.

Nepalese arbeidsmigranten in hun slaapzaal.
© Sam Tarling/Corbis via Getty Images

Wat zijn de problemen?

Qatar hanteert een sponsor-systeem voor arbeidsmigranten, waarbij de werkgever veel controle over hen heeft. Trekt de sponsor zich terug, dan vervallen alle wettelijke rechten van de arbeidsmigrant. Ook het te laat of niet betalen van lonen is een probleem en de straffeloosheid voor werkgevers die misbruik maken van arbeidmigranten. De arbeiders mogen ook geen vakbonden oprichten of zich erbij aan te sluiten, waardoor zij niet gezamenlijk kunnen strijden voor hun rechten.

FIFA Wereldkampioenschap Voetbal in Qatar 2022