© Copyright: Jorn van Eck

Schrijfmarathon 2017

Of je nou een schrijfavond voor een paar vrienden thuis voorbereidt of een grootschalige Schrijfmarathon van 24 uur organiseert. Amnesty wil je ondersteunen om er een succes van te maken. Op deze downloadpagina vind je alle materialen en tips voor organisatoren.

Bedankt voor jullie keiharde inzet! We willen graag zo snel weten hoeveel we samen geschreven hebben. Geef daarom het aantal geschreven kaarten en brieven aan ons door dan kunnen we snel de officiële eindstand doorgeven. Hier vind je de handleiding voor het versturen van de brieven en het formulier portokosten.

Voor spoedvragen en (na)bestellingen: schrijfmarathon@amnesty.nl

Algemene foto's en video's Schrijfmarathon

Materialen over de mensen voor wie we schrijven

Clovis Razafimalala uit Madagaskar zette zich op vreedzame wijze in tegen illegale houtkap en werd daarvoor tot vijf jaar voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld. Hij gaat tegen zijn veroordeling in hoger beroep.

Hanan Badr el-Din uit Egypte komt op voor de rechten van de nabestaanden van mensen die zijn verdwenen. Ze is een gewetensgevangene, ze werd gevangengezet omdat ze zich inzette voor de mensenrechten.

Issa Amro en Farid al-Atrash uit Palestina protesteerden tegen de Israëlische bezetting van de Westelijke Jordaanoever. Beide mannen maakten op vreedzame wijze gebruikmaakten van hun recht op vrije meningsuiting en samenkomst, maar werden toch aangeklaagd.

Mahadine uit Tsjaad bekritiseerde de regering met filmpjes die hij op Facebook plaatste. Zo maakte hij gebruik van zijn recht op vrije meningsuiting, een mensenrecht. Hij werd ervoor gevangengezet en gemarteld.

MILPAH, een organisatie die opkomt voor de rechten van de inheemse Lenca-gemeenschap in Honduras. We schrijven voor MILPAH om ervoor te zorgen dat de mensenrechtenverdedigers hun werk veilig kunnen doen en dat de degenen die activisten hebben vermoord, berecht worden.

Ni Yulan uit China is gemarteld, geïntimideerd, zat ten onrechte gevangen en werd zeker zeven keer uit haar huis gezet. Ze komt vreedzaam op voor mensen die gedwongen werden hun huis te verlaten, maar wordt door de autoriteiten voortdurend lastiggevallen.

Sakris Kupila uit Finland is transgender en wil als man erkend worden, maar daarvoor moet hij zich laten steriliseren. Dat wil hij niet. Sakris wordt lastiggevallen, geïntimideerd en bedreigd met geweld omdat hij opkomt voor de rechten van transgenders.

Shackelia Jackson uit Jamaica, haar broer werd door de politie doodgeschoten, omdat ze hem aanzagen voor een overvaller. Shackelia en haar familie willen gerechtigheid en eisen een onafhankelijk onderzoek naar de dood van Nakiea en berechting van de dader.

Taner Kıllıç streed als voorzitter van Amnesty Turkije tegen de schending van mensenrechten in zijn land. Op 9 juni 2017 werd hij echter opgepakt omdat hij lid zou zijn van een ‘gewapende terroristische organisatie’. Een maand later werden nog eens 10 mensenrechtenverdedigers, onder wie İdil Eser (directeur van Amnesty Turkije), opgepakt. Deze tien zijn inmiddels op borgtocht vrijgelaten, maar Taner zit nog steeds vast.

Xulhaz Manna uit Bangladesh is vermoord omdat hij opkwam voor de rechten van LHBT+’s. De autoriteiten doen echter geen enkele moeite om de daders van de moord te berechten.

Drukwerk

Deze materialen worden vanaf 1 november geleverd. Je bestelt ze via de website. Hieronder vind je vast een paar voorbeelden, je hoeft deze dus niet zelf te printen.

Materialen voor basisscholen

Materialen voor het voortgezet onderwijs

Deze materialen vind je in het pakket voor het voortgezet onderwijs. Ze worden vanaf 1 november geleverd, je hoeft ze dus niet zelf te printen!

Waar kan ik terecht met vragen?

Bij het team van de schrijfmarathon: schrijfmarathon@amnesty.nl, 020 7733 500.