© Pierre-Crom

“Schrijf-ze-vrij”-challenge tijdens de Write for Rights

Jaarlijks schrijven duizenden leerlingen en studenten mee tijdens Write for Rights. Ze schrijven prachtige steunbetuigingen en oproepen aan autoriteiten om mensen vrij te krijgen of onderdrukking te stoppen. Uit voorgaande jaren blijkt dat er jongeren zijn die graag nóg meer willen doen. Daarom bedachten we de “schrijf-ze-vrij”-challenge: schrijf zoveel mogelijk brieven en haal daarmee ook meteen zoveel mogelijk geld op voor de mensenrechten van jongeren.

Schrijf-ze-vrij-challenge: klein of groot

Je kunt met de schrijf-ze-vrij-challenge van de Write for Rights op School een kleine of grote inzamelingsactie maken. Met leerlingen die zichzelf per brief of kaart laten sponsoren of organiseer een groots schrijf-ze-vrij-festival. En wat is een challenge zonder prijzen?! Niks, dus zij er uiteraard prijzen te winnen voor de klas, de school en de leerlingen die het meeste geld ophalen!

Waarom geld ophalen?

Je kunt je vast voorstellen dat er geld nodig is om op te komen voor de rechten van jongeren. Amnesty doet het hele jaar door onderzoek, voert actie en lobbyt voor de mensenrechten. Daarvoor accepteren we geen subsidie. Zo kunnen we onze onafhankelijkheid bewaken. We voeren bijvoorbeeld actie voor de 17-jarige Mikita uit Belarus. Hij werd opgepakt omdat hij een Molotov-cocktail gegooid zou hebben, iets dat hijzelf altijd heeft ontkend. Bij zijn arrestatie werd hij geslagen en tijdens zijn gevangenschap is hij gemarteld. Mikita zit nog steeds gevangen dus blijft actievoeren nodig.

Hoe het werkt?

In het klein: leerlingen kunnen zich per geschreven brief of kaart laten sponsoren door familie, vrienden of kennissen. De sponsoren kunnen op een lijst aangeven of ze per geschreven brief of kaart een bedrag doneren of dat ze liever een vast bedrag geven. De leerlingen schrijven de brieven of kaarten thuis of op school. Per brief of kaart die ze bij de docent inleveren krijgen ze een stempel op hun sponsorkaart. Hiermee tonen de leerlingen bij hun sponsoren aan hoeveel brieven of kaartjes zij hebben geschreven. Alle materialen en uitleg hiervoor krijgen jullie door ons toegestuurd.

In het groot: nog veel leuker is het om samen met de klas of zelfs de hele school een groot schrijf-ze-vrij-festival te organiseren in bijvoorbeeld een klaslokaal, de aula of de gymzaal. Wij kunnen promotiemateriaal (denk aan lampjes, posters, vlaggen en zo meer) verzorgen om de festivalruimte aan te kleden. Ook bieden we gastlessen aan die door onze gastdocenten worden gegeven. Of sprekers die graag iets vertellen over het grote het belang van ons werk. Daarmee worden de leerlingen of studenten extra gemotiveerd om zich een dag lang in te zetten voor mensenrechten wereldwijd. We helpen je graag om van jullie schrijf-ze-vrij-festival een groot succes te maken!

Meld je hieronder aan voor meer informatie over de “schrijf-ze -vrij”- challenge

• Gegevens

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.