Tijdens het vrijdagmiddaggebed in de Essalam Moskee op 3 februari 2017 vormen Rotterdammers een menselijk schild om hun islamitische mede-Rotterdammers, om hen te laten ervaren dat je in vrijheid en veiligheid je geloof mag beleven. Ze gaan met imam Azzedine Karrat op de foto.

Mensenrechten in Nederland

Het lijkt soms alsof het schenden van mensenrechten alleen maar ver weg gebeurt – in landen waar grote armoede heerst, regeringen corrupt zijn, of waar gewapende conflicten plaatsvinden. Maar ook in Nederland staan mensenrechten onder druk.

Bij ons zijn de rechten in beginsel goed gewaarborgd: Nederland is aangesloten bij internationale verdragen en heeft wetten en rechtspraak met veel garanties voor de mensenrechten. Maar ook hier worden de rechten niet altijd goed nageleefd. Zorgpunten zijn onder meer etnisch profileren door de politie, de behandeling van migranten zonder verblijfsrecht en het aantal mensen in vreemdelingendetentie. Ook komen mensenrechten steeds meer in het gedrang in het kader van het beschermen van de nationale veiligheid.

• Portret Annemarie Busser, Mensenrechtenbeleid / Senior Medewerker Mensenrechtenprojecten.

‘Amnesty heeft vaak het verschil kunnen maken’

Interview met Annemarie Busser, die 33 jaar lang voor Amnesty Nederland werkte. Zij zette zich in voor vluchtelingen en migranten.

• Let'stalkaboutYES campagne tegen seks tegen de wil

#LetsTalkAboutYES! Online bijeenkomst 11 februari 2021

In aanloop naar Valentijnsdag besteden we in een panelgesprek aandacht aan mannelijkheid, seks en consent, en feminisme. Meld je nu aan!

• ‘Mede door Amnesty’s inzet is etnisch profileren op de publieke agenda gezet’

Vijf vragen aan Amnesty-medewerker Gerbrig Klos over discriminatie in Nederland en Amnesty's werk op etnisch profileren bij de politie.

• #LetsTalkAboutYES! Online bijeenkomst 7 september.

Seks, verkrachting en consent: verschillende ‘ongehoorde’ stemmen aan het woord.

• Koen Hoogerdoorn is activistenleider bij Amnesty's campagne #LetsTalkAboutYES

‘Ik zie aan vriendinnen hoe heftig seksueel geweld is, en hoe lang de nasleep kan zijn’

Koen Hoogendoorn (24) is een van de activistenleiders van Amnesty’s campagne #LetsTalkAboutYES. Vanuit Utrecht voert hij actie tegen seksueel…

• Voorbespreking internetconsultatie Wet seksuele misdrijven

Kom naar de online bijeenkomst en leer alles over consent (seks met instemming) en Amnesty's campagne #LetsTalkAboutYES, onvrijwillige seks is verkrachting.

• Onvrijwillige seks is verkrachting. Zo zou het ook in de wet moeten staan. Daarom voert Amnesty de campagne #LetsTalkAboutYes

Verkrachtingswet moet aangepast

Onvrijwillige seks is verkrachting. Zo zou het ook in de wet moeten staan. Stuur minister Grapperhaus een kaartje en roep hem op de wet aan te passen.

• online bijeenkomst #LetsTalkAboutYES, 26 maart 2020

ONLINE BIJEENKOMST #LetsTalkAboutYES

Ga het gesprek aan over mensenrechten in Nederland

Wat vinden Nederlanders eigenlijk van mensenrechten? Hoe belangrijk vind jij jouw privacy? En realiseer je je dat je zelf ook soms discrimineert? Daarom is Amnesty de Mensenrechtendialoog gestart. Aan de hand van een prikkelende vraag gaan deelnemers op zoek naar het belang van de mensenrechten als het gaat om privacy en veiligheid, migranten en vluchtelingen en racisme en discriminatie.

Meer over de Mensenrechtendialoog
Eleanor Roosevelt bekijkt een poster met daarop de UVRM in het Spaans