Amnesty Noord-Nederland zoekt Gastdocenten

Leuk om een nieuwe generatie te interesseren voor mensenrechten? Amnesty International werkt voor mensenrechten. Die waarborgen vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt mensenrechtenverdedigers wereldwijd. In Nederland telt de organisatie ruim 250.000 leden en donateurs.

Amnesty is ook in Noord-Nederland op zoek naar vrijwilligers voor de functie van Gastdocent. Het is daarbij het streven dat je minimaal 10 lessen per jaar verzorgt. De praktijk leert dat het samen optreden met een collega gastdocent gunstig uitpakt. We hebben gemerkt dat schooldocenten echt op ons rekenen als de afspraak eenmaal staat. Vaak doen ze al voorbereidend werk. Op zo’n moment is dus vrijwillig niet meer vrijblijvend. Anders gezegd afspraak is afspraak.

Bij het werk van Amnesty neemt de kinder-/mensenrechteneducatie een belangrijke plaats in. Door dit werk weet ook de komende generatie dat respect voor kinder-/mensenrechten lang altijd niet vanzelfsprekend is. En dat kinder-/mensenrechten (nog) altijd bescherming en aandacht vragen. Mensenrechteneducatie brengt de activiteiten van Amnesty International onder de aandacht van kinderen en jonge mensen vanaf 8 jaar.

Wat voor collega zoeken we?

Amnesty is op zoek naar mensen die gastlessen willen geven. Kom je uit het onderwijs en/of lijkt het je interessant om kinderen en jonge volwassenen voor te lichten over kinderrechten, mensenrechten, onrecht en het werk van Amnesty? En over de positieve effecten daarvan ? En ben je beschikbaar tijdens schooltijden? Dan ben je meer dan welkom. Je kunt in grote mate zelf bepalen hoeveel tijd je hierin wilt steken. Het verzorgen van gastlessen gebeurt op aanvraag via de afdeling Educatie op het hoofdkantoor, maar kan ook op basis van eigen werving. De afdeling Educatie in Amsterdam verzorgt regelmatig zgn. scholen-netwerk-training. Verder verzorgt Educatie enkele malen per jaar gastdocent-training van 2 zaterdagen.

Interesse?

Heb je interesse of wil je meer weten, neem dan contact op :

Voor Friesland : Daphne Lievens via daphnelievens@gmail.com.
Voor Groningen : komt binnenkort.
Voor Drenthe : Marisa Grotens via marisagrotens@gmail.com of 06 1292 6206.

Meer informatie, ook over lesmateriaal.