Saba Kordafshari kreeg 24 jaar cel omdat ze actievoerde tegen de verplichte hoofddoek in Iran

Actie voor vrouwendag (8 maart)

Rond 8 maart voeren we actie voor de Iraanse Saba Kordafshari. Ze werd tot 24 jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat ze actievoerde tegen de verplichte hoofddoek.

Om een bekentenis af te dwingen, dreigde de politie haar moeder te arresteren. Saba kreeg een zak over haar hoofd waarna ze de stem van haar moeder in de kamer naast haar hoorde. Daarop ‘bekende’ ze dat ze een strafbaar feit heeft begaan en kreeg 24 jaar gevangenisstraf.

Saba Kordafshari strijdt voor het recht om zelf te bepalen wat je draagt. Door het niet dragen van een hoofddoek strafbaar te stellen, worden vrouwen in Iran gediscrimineerd. Wetten die de hoofddoek verplichten, zijn in strijd met het recht op vrije meningsuiting en het recht op gelijke rechten voor iedereen.

De actie

1. We verzamelen handtekeningen op een petitie waarin we de Iraanse autoriteiten oproepen Saba onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.
  2. Vanwege internationale vrouwendag hebben we ook kaartjes die je kunt uitdelen bij de stand of zelf kunt sturen naar iemand die jij bewondert. Zo kun je iemand in het zonnetje zetten en laten weten dat je aan haar denkt, bekijk een voorbeeld.

De materialen

• Je kunt hieronder materialen bestellen voor je eigen actie. We zullen ze vanaf eind februari versturen.
  • Hier vind je een persbericht. Dat kun je downloaden en aanpassen voor het benaderen van de media in jouw woonplaats.
  • Bestelformulier
  • Adresgegevens