Rusland, stop intimidatie zorgverleners!

Russische arts kan baan verliezen na kritiek op corona-aanpak

Tegen de Russische arts Tatyana Revva zijn disciplinaire maatregelen genomen nadat ze had geklaagd over het tekort aan beschermende middelen en andere problemen bij de corona-aanpak in haar ziekenhuis. Begin maart uitte ze haar zorgen bij een vakbond voor artsen. Ze stuurde een brief en een video, die later openbaar gemaakt werden. Mogelijk wordt ze ontslagen.

Roep de Russische autoriteiten op alle disciplinaire maatregelen tegen Tatyana Revva te beëindigen.

Er zijn in Rusland voortdurend meldingen van represailles waarmee gezondheidswerkers en mensenrechtenverdedigers worden geconfronteerd in het kader van de coronacrisis. Sommige activisten en klokkenluiders worden vervolgd omdat ze hun zorgen uitten over het tekort aan beschermende kleding, gebrek aan opleiding, lage lonen of onveilige arbeidsomstandigheden.

Wanneer staten op de coronacrisis reageren met informatiebeperkingen, een gebrek aan transparantie en censuur, lopen ze het risico mensenrechten te schenden. Bovendien wordt het moeilijker voor inwoners om zichzelf tegen het coronavirus te beschermen als ze niet goed worden geïnformeerd.

Lees hier de volledige actie.

Wat gebeurt er met jouw gegevens?

We geven alleen je achternaam en woonplaats door aan de autoriteiten. De mail wordt vanaf een versleuteld e-mailadres verstuurd. Je e-mailadres is niet zichtbaar voor de ontvanger.

Stuur een e-mail