© Thapanee Ietsrichai

Meer dan 400 Rohingya’s vast op zee

Tientallen doden geregistreerd

Op dit moment zitten meer dan vierhonderd Rohingya-vluchtelingen al weken, mogelijk maanden vast op zee. De vrouwen, mannen en kinderen zijn op de vlucht voor het Myanmarese leger, dat een geweldscampagne tegen hen voert in de noordelijke staat Rakhine. Zuid- en Zuidoost-Aziatische regeringen uit de hele regio weigeren de Rohingya’s van boord te halen vanwege het coronavirus. Hierdoor kunnen de vluchtelingen geen asiel aanvragen. Er zijn al tientallen mensen overleden. De vluchtelingen die wél mochten uitstappen, waren ernstig ondervoed en uitgedroogd.

Roep de Indonesische regering op om onmiddellijk een regionale spoedvergadering te organiseren over het coördineren van zoek- en reddingsoperaties om boten in nood op te sporen en bij te staan.

Als medevoorzitter van het Bali-proces van 2016 is de Indonesische regering verantwoordelijk voor de veiligheid en bescherming van vluchtelingen en migranten. Sinds augustus 2017 zijn meer dan 740.000 Rohingya’s Myanmar ontvlucht. Al jarenlang proberen zij Maleisië, Thailand, Indonesië en andere landen te bereiken. Boten zijn vaak de enige optie. Rohingya-vluchtelingen hebben het recht om asiel te zoeken en staten moeten hun grenzen openhouden voor mensen die vluchten.

Lees hier de volledige actie.

Wat gebeurt er met jouw gegevens?

We geven alleen je achternaam en woonplaats door aan de autoriteiten. De mail wordt vanaf een versleuteld e-mailadres verstuurd. Je e-mailadres is niet zichtbaar voor de ontvanger.

Stuur een e-mail