Hongkong: Laat Activist Gwyneth Ho Onmiddellijk Vrij

Al 30.223 handtekeningen gezet

Opgepakt onder omstreden veiligheidswet

De politie in Hongkong pakte politiek activist Gwyneth Ho Kwai-lam op 6 januari 2021 op. De voormalige studente journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam werd vervolgens aangeklaagd onder Hongkongs vage en brede nationale veiligheidswet. Ze zit al meer dan vier maanden vast in voorarrest.

Roep de Hongkong autoriteiten op alle aanklachten tegen Gwyneth Ho en anderen die vreedzaam hun mening uitten onmiddellijk te laten vallen.

Ho en andere activisten die strijden voor democratie, onder wie Jimmy Sham Tsz-kit en Leung Kwok-hung, organiseerden in juli 2020 onafhankelijke voorverkiezingen. Volgens de autoriteiten zouden ze daarmee ‘samenzweren om de staat te ondermijnen’. Ho zou als democratische kandidaat meedoen aan de verkiezingen die in september 2020 gepland stonden. Maar ze ontving een verklaring dat haar nominatie ongeldig was.

De nationale veiligheidswet werd een jaar geleden ingevoerd in Hongkong. Sindsdien arresteerde de politie al minstens 118 mensen op grond van deze wet.

Al 30.223 handtekeningen gezet

Teken de petitie