© Arie Raaphorst

Write for Rights acties in Zuid-Holland & Zeeland drukbezocht

In de Amnesty-regio Zuid-Holland-Zeeland (ZZ) zijn op 8-10 december 2018 talrijke Write for Rights acties georganiseerd. Doel van deze acties, onderdeel van een jaarlijkse Amnesty-campagne, is brieven schrijven voor mensen die onrecht is aangedaan. Dit jaar werd geschreven voor tien vrouwelijke mensenrechtenverdedigers. Hieronder een verslag van twee in de RegioZZ georganiseerde schrijfacties: Leiden en Den Haag.

In Leiden vond op 8 december in de Bibliotheek aan de Nieuwstraat een drukbezochte Write for Rights plaats. Het evenement, georganiseerd door Amnesty-afdeling Leiden en Leiderdorp, werd om 11 u geopend door prof.mr. Egbert Myjer, voormalig rechter in het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en nu bestuurslid van Amnesty International Nederland.

Gedurende de hele dag kwamen Leidenaren van jong tot oud langs om brieven te schrijven voor Write for Rights. Een van de briefschrijvers, Frank Boelhouwer, vertelde waarom hij deelnam aan deze Amnesty-schrijfdag: ” Ik doe mee omdat het een ontzettend nuttige bezigheid is die hopelijk veel mensen een warm hart onder de riem steekt en misschien ook mensen vrij krijgt.”

Om 13 u was er een Meet & Greet met Albert Woodfox en Robert King, die decennialang onschuldig in eenzame opsluiting vastzaten in de Angola-gevangenis in Louisiana, Verenigde Staten. Het was muisstil in de zaal toen zij hun verhaal vertelden. Woodfox en King benadrukten dat brieven schrijven helpt en dat de Amnesty-campagne voor hun zaak in 2015 hen veel steun heeft gegeven.

Op 10 december organiseerde Amnesty-afdeling Den Haag het ‘Writer’s Block’ Festival in de Haagse Hogeschool. Aan grote tafels konden Hagenaars en studenten brieven schrijven aan mensenrechtenverdedigers. Van 10 tot 20 u werd een programma met speeches en muziekoptredens aangeboden.

‘s-Ochtends was er een Meet & Greet met mensenrechtenverdedigers Teodora del Carmen Vásquez (El Salvador) en Yecenia Armenta (Mexico). Teodora beviel van een doodgeboren kindje en werd tot 30 jaar celstraf veroordeeld wegens abortus. In 2015 schreven mensen massaal brieven voor haar. In februari 2018 werd zij vrijgelaten. Yecenia werd opgepakt en gemarteld vanwege mogelijke betrokkenheid bij de moord op haar man. Na veel acties door Amnesty-aanhangers wereldwijd kwam zij in 2016, na 4 jaar gevangenschap, vrij.

‘s-Middags bracht de Haagse burgemeester Pauline Krikke een bezoek aan de Hogeschool, waar zij sprak met briefschrijvers en vrijwilligers. Na afloop betuigde burgemeester Krikke op Facebook steun voor Write for Rights.

Alle briefschrijvers en vrijwilligers worden hartelijk bedankt voor hun inzet. Tot 31 december kan online nog worden deelgenomen aan Write for Rights via: https://www.amnesty.nl/write-for-rights-2018