W4R Leiden 2019
© Arie Raaphorst

Write for rights-actie 2019 in Leiden drukbezocht

In de Amnesty-regio Zuid-Holland-Zeeland  waren tussen 6 en 10 december 2019 tal van Write for Rights-schrijfacties. De acties maken deel uit van een internationale Amnesty-campagne met als doel: Brieven schrijven voor mensen die onrecht is aangedaan. In 2019 werd geschreven voor tien jongeren uit Canada, China, de Filippijnen, Nigeria, Zuid-Soedan, Mexico, Iran, Griekenland, Wit-Rusland en Egypte. Een verslag van één van de vele in  de regio georganiseerde schrijfacties.

In de Leidse BplusC-bibliotheek aan de Nieuwstraat vond op 7 december een drukbezochte Write for Rights-schrijfactie plaats. Marleen Damen, wethouder Gezondheid, Jeugdzorg & Welzijn van de gemeente Leiden, opende het evenement, georganiseerd door Amnesty-afdeling Leiden en Leiderdorp, om 11 uur. Zij zei dat de stad Leiden heel trots is veel organisaties binnen haar grenzen te hebben die zich bezighouden met mensenrechten en kinderrechten. Dit brengt volgens wethouder Damen een verplichting voor het gemeentebestuur van Leiden met zich mee goed na te denken over hoe het zelf met kinderrechten omgaat. ‘Dit jaar en ook komende jaren zetten we heel erg in op het horen van de stem van het kind: kinderen en jongeren horen in alles wat we doen als stad en als gemeente’, aldus Damen.

Jongeren betrekken

Buiten voor de bibliotheek, deelden Elisabetta en Melissa, beiden lid van de Amnesty International Student Group Leiden, flyers uit aan voorbijgangers: ‘De Amnesty-campagne gaat dit jaar over de rechten van jonge mensen. Daarom willen we vooral jonge mensen in Leiden bij deze schrijfactie betrekken.’

‘Solidair met mensen die het nodig hebben’

Gedurende de hele dag kwamen Leidenaren van jong tot oud binnen om brieven te schrijven. Job Surie legde uit waarom hij meedeed aan Write for Rights: ‘Ik vind het mooi en belangrijk om stil te staan bij mensen die het nodig hebben dat je naar ze omkijkt en solidair met ze bent. Dat is waarom ik Amnesty steun en waarom ik me laat betrekken bij schrijfacties zoals deze.’

Om 14 uur sprak prof.mr. Egbert Myjer de zaal toe. Hij is voormalig rechter aan het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en was tot juni 2019 bestuurslid van Amnesty International Nederland. Myjer belichtte de mensenrechtensituatie in Europa, in het bijzonder in Polen, Hongarije en Turkije. Hij wees op het belang van de samenhang tussen democratie, mensenrechten en rechtsstaat.

Alle brievenschrijvers en vrijwilligers worden hartelijk bedankt voor hun inzet voor Write for Rights 2019.