Taner Kilic, voorzitter van Amnesty Turkije met zijn vrouw en dochters
© Private

Turkse rechtbank laat Amnesty-voorzitter na bijna acht maanden vrij

Vandaag besloot een rechtbank in Istanbul om Taner Kılıç, de voorzitter van Amnesty Turkije, voorwaardelijk vrij te laten. ‘Het is een enorme opluchting dat Taner binnenkort weer thuis bij zijn vrouw en dochters is en voor het eerst in acht maanden in zijn eigen bed kan slapen. Maar we kunnen niet vergeten dat vele onschuldige mensen nog zonder enig bewijs in Turkije vastzitten,’ zegt Gauri van Gulik, directeur van Amnesty’s EU-programma.

‘Deze ongefundeerde vervolgingen zijn een poging om critici in Turkije het zwijgen op te leggen. Deze processen geven het belang aan van mensenrechten en van degenen die hun levens eraan wijden om ze te verdedigen,’ aldus Van Gulik.

‘Vanavond nemen we even een moment om te vieren, maar morgen gaan we door met onze strijd totdat alle aanklachten tegen Taner, de Istanbul 10 en alle andere onschuldige slachtoffers die onterecht deel zijn geworden van deze klopjacht, zijn ingetrokken,’ zegt Van Gulik.

Ondanks Taners vrijlating gaat de rechtszaak tegen hem, İdil Eser en de andere negen mensenrechtenverdedigers van de Istanbul 10 door. Hun zaak is een van de vele ongefundeerde processen tegen mensenrechtenverdedigers, journalisten en andere critici van de Turkse regering.

Taners arrestatie

Taner Kılıç werd op 6 juni 2017 opgepakt. Drie dagen later werd hij naar de gevangenis gebracht waar hij sindsdien vastzit. Tien andere activisten, de Istanbul 10, onder wie de Turkse Amnesty-directeur İdil Eser, werden een maand later opgepakt. Acht van hen werden bijna vier maanden lang vastgehouden voordat ze op borgtocht werden vrijgelaten tijdens hun eerste hoorzitting in oktober.

Kılıç en de Istanbul 10 worden verdacht van ‘lidmaatschap van een terroristisch organisatie’, een ongefundeerde beschuldiging waarvoor de openbaar aanklager tot nu toe geen enkel concreet bewijs presenteerde.

Gebrek aan bewijs

Taner Kılıç zou volgens de aanklager de omstreden app ByLock op zijn telefoon hebben gedownload. Deze app zou door leden van de Gülen-beweging worden gebruikt om met elkaar te communiceren. In opdracht van Amnesty International zijn twee onafhankelijke forensische analyses op Taners telefoon uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er geen sporen van een mogelijke download van Bylock te vinden zijn. Tot nu toe heeft de aanklager geen enkel bewijs kunnen tonen waaruit het tegendeel blijkt.

Afgelopen maand hebben de Turkse autoriteiten toegegeven dat duizenden mensen onterecht waren beschuldigd van het downloaden van ByLock. Ze publiceerden lijsten met de nummers van 11.480 mobiele telefoongebruikers en lieten velen van hen vrij.

Meer dan een miljoen mensen in 194 landen ondertekenden Amnesty’s oproep tot de onvoorwaardelijke vrijlating van Taner Kılıç en de andere mensenrechtenverdedigers in Turkije. We willen iedereen bedanken die actie voor hem voerden.