© Amnesty International

Leeuwarden in actie op het Wijd & zijd festival, de kerstmarkt en dbieb

Het Culturele Hoofdstadjaar is officieel afgesloten. In 2018 draaide veel in Leeuwarden en Friesland om de Iepen Mienskip. Als Amnesty hebben we hier een bescheiden bijdrage aan geleverd, onder meer op 5 mei en tijdens een meet-up. Het thema sprak en spreekt ons aan. Het gaat over omkijken naar elkaar en open staan voor anderen. De Schrijfmarathon sluit daar mooi op aan. En dat geldt ook voor onze andere activiteiten in december, waarvoor we u uitnodigen.

Wijd & zijd festival
Op zondag 9 december zijn we te vinden op het Wijd & Zijd festival in de Kanselarij in Leeuwarden. Om 12.00 uur opent Herman Jan Rijks hier de Mensenbieb; persoonlijke verhalen van mensen die iets te vertellen hebben. Verder op het programma lezingen, workshops en muziek. U kunt op het festival ook schrijven voor Write for Rights.

Write for Rights
Na vijf edities onder de noemer Schrijfmarathon sluit Nederland zich voor de zesde editie aan bij de internationale naam voor deze wereldwijde schrijfactie: Write for Rights. Omdat 10 december op een maandag valt en het Fries Museum dan is gesloten, vindt u ons dit jaar behalve onder een nieuwe naam, ook op andere locatie. We zijn heel blij dat dbieb in de Blokhuispoort ons wil ontvangen. Een oude gevangenis biedt een mooie entourage om te schrijven voor de vrijlating van gewetensgevangenen en anderen van wie de mensenrechten worden ongeschonden.

Wij hopen u op 10 december te zien in dbieb. U bent van 8.30 tot 20.30 uur van harte welkom. Wilt u anderen laten weten van onze actie? We gebruiken dit jaar de hastags #Writeforrights en #W4R2018.

Schrijven in de dorpen
Niet alleen in Leeuwarden wordt geschreven voor Write for Rights. Ook in verschillende dorpen organiseren lokale groepen van Amnesty schrijfmarathons. Zo kunt u ook schrijven in: Hurdegaryp op 8 december in MFC Maskelyn aan de Easter Omwei van 11.00 tot 15.00 uur.  In Garyp in een verwarmde tent in theetuin De Buorren op 8 december vanaf 13.00 uur. In de bibliotheek in Stiens op 10 december van 14.00 tot 16.00 uur.  In dorpshuis De Einekoer in Ryptsjerk op maandag 10 december, vanaf 19.00 uur.
Kijk op de kaart met alle Write for Rights-locaties in Nederland.

Kerstmarkt
We weten nog niet precies waar, maar zondag 16 december kunt u ons vinden op de Charles Dickensmarkt in hartje Leeuwarden. We staan daar natuurlijk met de klassieke Amnesty-kaarsen en kerstkaartjes. Verder kunt u bij onze kraam ook nog groetenkaartjes schrijven voor Write for Rights. Zodra we weten waar we staan, melden we dat op onze Facebook pagina.

Hopelijk tot dan!
Amnesty groep Leeuwarden