Doe mee aan onze Human Rights Talk en ga in gesprek over verschillende thema’s

Vind je het leuk om met anderen in gesprek te gaan over thema’s als discriminatie & racisme, vluchtelingen & migranten of demonstratierecht? Dan kun je deelnemen aan onze Human Rights Talk.

Deze talks duren een à anderhalf uur. Onder leiding van onze gespreksleiders worden ervaringen en ideeën uitgewisseld en verdiep je je in een onderwerp. Waardoor is je mening over dit onderwerp gevormd? Hoe is dat bij anderen?

Organiseer zelf een Human Rights Talk

Amnesty nodigt jou nu ook uit om zelf een Human Rights Talk te organiseren. Hoe gaat dat in z’n werk? Als je zelf een Human Rights Talk wilt houden over een bepaald thema, regel je de locatie en de deelnemers, en zorgen wij voor een gespreksleider. Als je liever een online bijeenkomst organiseert, kan dat ook.

Samen zorgen we ervoor dat de mensenrechten van jou en mij gerespecteerd worden door erover te praten en door ervoor in actie te komen.

Hoe doe je mee?

Als je interesse hebt om een Human Rights Talk te organiseren, stuur dan een mail naar dialoogdg@amnesty.nl met daarin je gegevens, de datum en tijd waarop je dat graag wilt doen en het onderwerp waarover je het wilt hebben. Wij nemen dan contact met je op om verdere plannen te maken.

De onderwerpen van de Human Rights Talk

Dit zijn de onderwerpen waarover we praten tijdens de Human Rights Talk:

Demonstratierecht

Demonstreren is een mensenrecht. Het is voor mensen een belangrijke manier om te laten zien wat ze vinden van bepaalde ontwikkelingen in de maatschappij. Mensen die vreedzaam demonstreren willen een bijdrage leveren aan oplossingen voor maatschappelijke problemen. Het demonstratierecht is ontzettend belangrijk in een democratie. Dat vinden ook veel burgemeesters en politici. Toch staat het recht om te demonstreren wereldwijd onder druk. Ook in Nederland. Heb jijzelf wel eens gedemonstreerd en hoe ging dat? Wat vind je van demonstraties? Organiseer een dialoog en bespreek het met elkaar.

Veiligheid en mensenrechten

De samenleving wordt veiliger door vergaande maatregelen tegen terrorisme. Maar wat zijn de gevolgen als de overheid het recht op privacy van burgers inperkt? Wat vind jij? Organiseer een dialoog over dit thema en bespreek het met anderen.

Discriminatie en racisme

De meeste Nederlanders keuren discriminatie af. Hoe komt het dat het dan toch gebeurt? Ben jezelf wel een eens gediscrimineerd of heb je gezien dat iemand gediscrimineerd werd? Organiseer een dialoog over discriminatie en racisme en laat verschillende meningen samenkomen.

Vluchtelingen en migranten

Migranten zijn een verrijking van de Nederlandse cultuur. Hoe denk jij daarover? Hoe vind je dat we omgaan met vluchtelingen en migranten in Nederland? Organiseer een dialoog en praat er met elkaar over.

Lhbti+

Je bepaalt zelf met wie je een liefdesrelatie aangaat en of je je thuis voelt in je eigen lichaam. Right? Wat vind jij daarvan? Organiseer een dialoog en over het thema lhbti+.

Vrouwenrechten en zelfbeschikking

De mensenrechten stellen dat beslissingen over je lichaam alleen aan jou zijn, toch wordt bijna 1 op de 5 vrouwen slachtoffer van verkrachting en nog meer vrouwen krijgen te maken met grensoverschrijdend gedrag. Ook staat in sommige landen bijvoorbeeld het recht op abortus onder druk. Dit zijn schendingen van mensenrechten.

Genderongelijkheid is een vorm van discriminatie (art. 1 Universele Verklaring van de Rechten van de Mens). Genderongelijkheid kan vrouwen belemmeren zich te ontplooien en volledig deel te nemen aan de samenleving. Daarom is het een mensenrechtenkwestie. Wat denk jij ervan? Organiseer een dialoog en praat er met elkaar over.

Meer over dit onderwerp