8 JULI: SCHRIJFAVOND AMNESTY INTERNATIONAL DORDRECHT

Op vrijdag 8 juli a.s. organiseert Amnesty International Dordrecht, weer de maandelijkse schrijfavond. Tijdens zo’n avond schrijven we met elkaar brieven voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom bij Dutch in Dordrecht, Vest 177, 3311 TV in Dordrecht.

Wat kun jij doen?

Je krijgt een beschrijving van de situatie van een aantal personen en bekijkt voor wie je een brief wilt schrijven. Er liggen (vooral Engelstalige) voorbeeldbrieven klaar met daarin een oproep aan de betreffende regeringen en ambassades om de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) na te leven. Ook kun je groetenkaarten schrijven aan mensen die vervolgd worden. Met deze kaarten laten we hen weten dat we aan hen denken.

Verbetering van de situatie?

In veel gevallen verbetert de situatie van de mensen voor wie Amnesty zich inzet. Zo werd op 26 april 2022 in Egypte mensenrechtenverdediger Ibrahim Ezz el-Din vrijgelaten. Hij zat 34 maanden in willekeurige detentie vanwege zijn vreedzame mensenrechtenwerk. In 2019 werden tijdens Amnesty’s schrijfactie Write for Rights wereldwijd brieven naar de Egyptische autoriteiten gestuurd met de oproep Ibrahim Ezz el-Din vrij te laten. Na zijn vrijlating zei Ibrahim Ezz el-Din onder meer: ‘Ik dank vooral Amnesty International en al haar medewerkers en leden: jullie waren de zonnestralen in het pikdonker. We moeten blijven spreken over de gedetineerden, omdat het hen de hoop geeft om aan het onrecht te ontsnappen dat hen is aangedaan.’ De meest recente successen kun je vinden via deze link.

Je kunt je aanmelden voor de schrijfavond via de Facebook-pagina van Amnesty International Dordrecht (/amnesty.international.dordrecht, onder ‘evenementen’) of gewoon binnenlopen. Schrijfgerei ligt klaar, waarvoor we een vrijwillige – en zeer gewaardeerde – bijdrage vragen. Bij klachten zoals verkoudheid of koorts blijf je thuis en kun je online brieven schrijven via amnesty.nl (‘Kom in actie!’).