© © Amnesty International (foto: Marieke Wijntjes)

Amnesty op de Bevrijdingsfestivals!

Kom samen met ons in actie voor vreedzame Russische activisten

Bevrijdingsdag: dé dag om onze vrijheid te vieren en op te komen voor mensen die niet in vrijheid leven. Amnesty International is 5 mei weer aanwezig op Bevrijdingsfestivals in het hele land.

Op 5 mei vieren we in Nederland onze vrijheid. Amnesty is aanwezig op meerdere bevrijdingsfestivals. We voeren actie voor dappere Russen die zich ondanks alle risico’s uitspraken tegen de oorlog in Oekraïne.

Lees meer over de actie en hoe je mee kunt doen.

Het wordt steeds gevaarlijker om op te komen voor mensenrechten. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie, lastercampagnes, geweld en gevangenisstraf. Tegen deze alarmerende trend voert Amnesty International campagne. Om voor deze campagne aandacht te vragen hebben we verschillende materialen ontwikkeld, met als thema: mensenrechtenverdedigers tegen machthebbers: een oneerlijke wedstrijd. Op de foto's zijn te zien het oneerlijke tafelvoetbalspel, oneerlijk Ganzenbord en petitie voor Arash Sadeghi.

Kom langs op een van de festivals in het land!

Klik hier voor de locaties

Actie voor Russische demonstranten

Op Bevrijdingsdag komen we dit jaar in actie voor dappere Russen die zich ondanks alle risico’s uitspraken tegen de oorlog. Kom langs en doe mee aan de actie.

Dit kun jij doen:

* Teken de petitie en roep Rusland op om de oorlogscensuurwetten onmiddellijk in te trekken.

* Schrijf een ansichtkaart naar vreedzame activisten die dankzij deze vreselijke nieuwe wet veroordeeld zijn.

Lees meer over de situatie in Rusland.

Organiseer jij zelf een actie? Bestel dan hier je materialen.

Downloads

Wil je jouw actie promoten of geef je een speech op 4 of 5 mei: dan kun je hier ook voorbeeldteksten vinden die je kunt downloaden.

Speech

Hier vind je een speech die je kunt uitspreken, bijvoorbeeld bij een dodenherdenking op 4 mei.

De speech is binnenkort hier te downloaden.

Persbericht

Je kunt hier een persbericht downloaden om aandacht te vragen voor je actie. Dit persbericht kun je zelf aanpassen.

Download het persbericht